Vill ni jobba med autentiska utmaningar där eleverna är delaktiga i lokala frågor och hållbar stadsutveckling? Hämta inspiration och idéer i WWF:s material! Handledningen ger skolor och kommuner stöd att engagera unga i omställningsarbetet för en hållbar framtid.
Materialet består av åtta olika kapitel varav ett presenterar fyra olika undervisningsområden att arbeta med: Biologisk mångfald, Klimat och energi, Konsumtion och avfall samt Mat.
För att stärka ungas handlingskompetens och skapa förutsättningar för delaktighet i samhällets omställning krävs:
- Kunskap: För att få i idéer och kunna arbeta fram hållbara lösningar för framtiden, behöver vi förstå vilka problemen och utmaningarna är. Dessutom behöver vi ha insikt i hur dessa hanteras av samhällets olika institutioner.
- Motivation: Att få arbeta med autentiska och konkreta frågor och känna att beslutsfattare och andra aktörer lyssnar på ens åsikter och därmed skapa möjligheter att påverka närsamhället verkar starkt motivationshöjande för de allra flesta elever. Detta är en bärande del i lärande för hållbar utveckling (LHU).
- Möjlighet: Det är viktigt att eleverna känner att undervisningen utgår ifrån autentiska utmaningar/frågor och att arbetet kopplas till processer och förändringsarbeten som är aktuella i er kommun. Ett tydligt samarbete med relevanta personer i kommunen eller andra aktörer i närområdet är centralt för att arbete ska bli autentiskt.