Västvärldens bild av buddhism är ofta ett fridfullt mediterande, en bortvändhet från världens larm och kaos. Men i Asien, där buddhismen är en levande religion och filosofi för en halv miljard människor, finns också en mycket mer samhällsengagerad gren. Dessa engagerade buddhister tror visserligen på inre frid, men som utgångspunkt för aktivitet och för samhällsförändring på djupet.
- Jag såg aldrig min pappa meditera utan han praktiserade buddhism i handling och genom allt han gjorde, berättar Savita Jadhav som arbetar för basala rättigheter och rimliga levnadsvillkor i slumområdet Dehu Road i indiska Pune.
Den fridfullhet som omger meditation har också visat sig användbar som protestform, exempelvis på Sri Lanka där aktivisten A.T Ariyaratne, kallad ”Lilla Gandhi, under det långvariga inbördeskriget organiserade massmeditationer för att mana till fred. På några dagars varsel lyckades han samla ihop över en halv miljon människor som stilla marscherade genom gatorna, klädda i vita högtidskläder, och som avslutade marschen med en gemensam sittande meditation.
- Buddhas första lektion var att säga till oss att respektera allt liv, förklarar A.T Ariyaratne sin utgångspunkt för över fyrtio års kamp mot krig och ojämlika förhållanden på Sri Lanka.
- Därefter sa Buddha: Må alla varelser leva väl och vara lyckliga. Han uppmanade helt enkelt till medkänsla med alla kännande varelser i sin första lektion. Inte bara med sig själv. Det är Buddhas budskap, som jag ser det.
I reportageform låter Kristin Olson företrädare berätta om buddhismen och demonstrera sitt praktiska arbete för en bättre värld. Vi får vara med vid utdelning av risbollar till hemlösa i Japan, följa med på en tiggarrunda i gryningsljus i Thailand och försöka hitta fungerande el och toaletter i Indiens slum. Reportagen kompletteras med grundläggande faktatexter om buddhism och även hur den uttrycks i krig, samhällsekonomi, politik, mänskliga rättigheter och företags ansvar.
När Kristin Olson deltar i ett buddhistiskt träningsläger i Frankrike, lett av den kända buddhisten Thich Naht Hanh, beskriver hon sina egna svårigheter med att fokusera på fridfulla inre övningar istället för att aktivt bedriva förändringsarbete. Hennes slutsats i boken är att engagerade buddhister skiljer ut sig från andra intressegrupper och frivilligorganisationer. Engagerade buddhister lägger lika stor vikt vid hur de arbetar med förändringar, som vad som måste förändras. Vid sidan av sina strategiska, sociala och politiska aktiviteter, tränar de sig själva och sina medarbetare mentalt. Uppmärksamhet på sina tankar och känslor, icke-dömande närvaro och övningar i tacksamhet menar de är startpunkten för äkta och varaktig förändring, och även i sig motståndshandlingar mot våld och förtryck.
- Problemen som de jag har intervjuat försöker bekämpa är inte små, säger Kristin Olson.
- Det handlar om brist på mänskliga rättigheter, miljöhot, krig, apati och hopplöshet. Trots svårigheterna har några åstadkommit storverk och blivit internationellt prisbelönta för det. Andra har nyss påbörjat sitt arbete. Flera av dem vi möter i boken har överlevt mordförsök, andra har tvingats i exil. Ändå fortsätter deras kamp med buddhistiska förtecken.
LÄS MER: Buddha och andra buddhor
LÄS MER: Buddhismen
LÄS MER: Mänskliga rättigheter
Intervju med Kristin Olson, journalist, föreläsare och författare.
Faktatexten ingår i boken Makt och medkänsla - reportage om engagerad buddhism.
Västvärldens bild av buddhismen är starkt förknippad med inre sökande och en stilla bortvändhet från världen runt omkring. En ”typisk” buddhist är lugn och leende trots miljöhot, våld och förtryck.
Journalisten och biståndsarbetaren Kristin Olson har under lång tid rest runt i Asien och träffat buddhistiska ledare som inte alls avskärmar sig. Tvärtom drivs de av ett djupt engagemang i samhället och vill påverka sin omvärld i en positiv riktning. Den här boken är en samling möten med företrädare för rörelsen engagerad buddhism. De är ledare som gjort skillnad i länder som Japan, Indien, Sri Lanka, Thailand, Myanmar, Vietnam och även i väst. Flera är pionjärer som både har hyllats internationellt och mordhotats för sitt arbete. De berättar själva om sin inspiration från vad de ser som buddhismen kärna, och om sina metoder.
Kristin Olson deltar i arbetet och ger en bred och pedagogisk introduktion till buddhism, påverkansarbete, mänskliga rättigheter och globala demokratifrågor. Vi får också möta negativa sidor av buddhismen. Hur kan det till exempel vara möjligt att munkar inom denna till synes fridfulla religion vid flera tillfällen varit drivande i skoningslös förföljelse av icke-buddhister?