Det klassiska begreppet för kast är varna. Ordet varna betyder färg. De fyra ursprungliga kasternas färger är: vitt för prästerna, rött för krigarna, gult för köpmännen och svart för arbetarna.
Man föds in i sin kast
Ur de fyra ursprungliga kasterna har med tiden bildats tusentals olika kaster. Bönder finns i en kast, snickare i en annan, jordbruksarbetare i en tredje osv. I en by kan det finnas många olika kaster.
De olika kasterna lever strängt åtskilda, och de olika grupperna har olika anseende. Grupper som tar hand om olika avfall betraktas som särskilt orena. Därför betraktas exempelvis en frisör som mindre fin.
Alla kaster har sina egna plikter och ritualer. Man föds in i en kast och en enskild person kan inte byta kast under sitt liv. Enligt äldre hinduiska traditioner är det viktigt att följa sin kast med dess förpliktelser och på så sätt samla god karma genom livet eftersom det avgör vilken position i den sociala hierarkin (skalan) hon eller han återföds i nästa gång.
Det anses mycket olämpligt att äta tillsammans med en person som tillhör en lägre kast. Man gifter sig inte heller med personer som tillhör en lägre kast.
De heliga Vedaböckerna säger att en högkastig bör undvika kontakt med lågkastiga. Till och med de lågkastigas skugga anses oren av de högkastiga.
Karma och återfödelse
Det som avgör i vilken kast man hamnar i vid födelsen beror på karma säger hinduerna. Karma är resultatet av våra gärningar och tankar under ett liv. Utför man goda handlingar i livet får man en bättre karma och då kan man återfödas till en högre kast. Den som har en dålig karma flyttas till en lägre kast och får det sämre. Har man en riktig dålig karma kan man återfödas till något föraktat djur, exempelvis en hund. Läran om karma och reinkarnation (återfödelse) har därför gett stöd och religiös motivering åt Indiens kastsystem.
De kastlösa - oberörbara
Längst ner i kastsystemets sociala hierarki finns de ”de kastlösa”. De utgör idag omkring 170 miljoner människor i Indien och lever ofta i total fattigdom. Förr kallades de ibland ”de oberörbara” därför att de ansågs orena.
Den främste förkämpen för de kastlösa var Indiens store folkledare Mahatma Gandhi. Han införde en ny benämning på de kastlösa, nämligen harijans = ”Guds små barn”.
Kastsystemet idag
I dagens Indien är kastsystemet på väg att luckras upp. Diskriminering på grund av kasttillhörighet förbjöds i lag år 1950, men trots det lever sedvänjorna kvar på landsbygden. Det är svårt att ändra på gamla traditioner.
Indiens regering har försökt att genom kvotering (reserverade platser) till utbildning och statliga jobb förbättra de kastlösas ställning. Men oftast blir det våldsamma upplopp från de högkastigas sida när sådana förslag presenteras. Det händer till och med att högkastiga bränner ihjäl sig som protest mot att gynna de kastlösa.
LÄS MER: Hinduismen
LÄS MER: Hinduismens viktigaste gudar
LÄS MER: Indiens historia
Litteratur:
Franjo Terhart och Janina Schulze, Världsreligioner - ursprung, historia, utövning, tro och världsbild, Parragon Books Ltd, 2007
Görel Byström m.fl., Gudastyrd vardag – världsreligionerna i människors dagliga liv, Utbildningsförlaget Brevskolan, 1998
Niels C. Nielsen, Religions of the World, St. Martins Press, 1993
FÖRFATTARE
Text: Carsten Ryytty, författare och fd SO-lärare