Bröderna Wright var inspirerade av den tyske glidflygaren Otto Lilienthal som omkom vid en störtning från tjugo meters höjd.
Experiment med glidflygplan
År 1900 inledde bröderna sina glidflygplansexperiment. De utförde över tusen flygningar med ett glidflygplan. Som bäst lyckades de hålla sig i luften i en minut på tvåhundra meters höjd.
I början av 1903 ansåg de sig mogna att för första gången prova en motordriven maskin. De arbetade hårt på ”Flyer I”. Detta plan finns nu på ett museum i Washington och kallas numera ”Kitty Hawk”.
Eftersom bilmotorer var för tunga tvingades bröderna bygga en egen motor. Flygplanet vägde 300 kilo.
Första flygturen med ett motordrivet plan
Den 17 december 1903 genomförde Orwille Wright den första flygningen med ett motordrivet flygplan. Den historiska flygningen ägde rum vid en badstrand vid Kitty Hawk på USA:s atlantkust.
Orville låg på magen vid spakarna och flög 35 meter på 12 sekunder. Han flög på en meters höjd och hastigheten var 42 km/tim. Om bröderna Wright hade startat längst bak inne i en Boeing 747 Jumbojet skulle de ha landat 35 meter från nosen, fortfarande inne i jetplanet.
Maskinen hade en trästomme och vingar av segelduk. De två propellrarna var monterade bakom vingarna. De drevs med kedjor från en fyrcylindrig tolv hästkrafters motor.
Bara fem åskådare var närvarande denna kalla decembermorgon när världens första bemannade flygtur ägde rum. En av dessa var Orvilles bror Wilbur Wright.
Flygets födelse
1906 flög Wilbur 122 kilometer utan markkontakt med ett plan som hade en fyrcylindrig vattenkyld motor på 15 hästkrafter. Wilbur var i luften i 38 minuter.
Trots dessa framgångar skrattade USA åt brödernas experiment. Många trodde att bröderna fuskade. Hur skulle något som är tyngre än luften kunna hålla sig uppe ens en sekund, var ett vanligt argument.
Brödernas hade genom sitt företag, Wright Aeroplane Company, till en början svårt att finna köpare till sin fantastiska uppfinning. Men allteftersom började flygplanstillverkningen och försäljningen komma igång.
Den 30 maj 1912 avled Wilbur Wright i tyfoidfeber. Trots denna motgång fortsatte Orville driva företaget.
Det var första världskriget som satte fart på försäljningen. Orville drog sig nu tillbaka från den aktiva flygningen för att tillverka flygplan i stor skala. Företaget tillverkade flygplan och motorer till bland annat USA:s flotta och armé samt så småningom även till USA:s allierade.
När första världskriget började fanns det bara 2000 flygplan i Europa, och de var alla för civilt bruk. När kriget slutade 1918 hade de krigförande staterna mer än 50 000 flygplan.
LÄS MER: Bröderna Wright och flygets tidiga historia
LÄS MER: Vetenskap och teknik 1914-1991
LÄS MER: Vetenskap, teknik och kommunikationer 1776-1914
LÄS MER: Vetenskapspersoner och vetenskapshistoria
Litteratur:
Shobhit Mahajan, Berättelser om alla uppfinningar från forntid till nutid, H. F. Ullman, 2014
Lars Bergquist, Kommunikation – från budbärare till Internet, Natur och Kultur, 1999
Thomas J. Misa, Leonardo to the Internet: Technology and Culture from the Renaissance to the Present, Johns Hopkins University Press, 2004
FÖRFATTARE
Text: Carsten Ryytty, författare och f.d. SO-lärare