Fabler och djursagor

Fabler är korta uppdiktade sagor där karaktärerna utgörs av djur med mänskliga egenskaper. Handlingen syftar i regel på att lära ut moralisk vishet. Dessa sagor har använts i tusentals år för att underhålla och undervisa både barn och vuxna. Genom att personifiera djuren kan fabler på ett enkelt och tydligt sätt förmedla visdom och etik. Fablernas förmåga att kombinera underhållning med lärande gör dem till en viktig del av vår litterära tradition.
M
Haren och Sköldpaddan.

Haren och Sköldpaddan tävlar om vem som kommer i mål först. Haren är såklart snabbast, men latar sig och slumrar in. Sköldpaddan tänker inte på vila förrän mållinjen är passerad. När Haren vaknar från sin tupplur har den målmedvetna Sköldpaddan hunnit ikapp och ska precis passera mållinjen. Fablernas tidlösa budskap är fortfarande relevanta och uppskattade än idag. 

Korta sagor

Fabler berättar om djur. Det ena djuret kan vara klokt och det andra bär sig dumt åt. Ibland är båda djuren kloka som i fabeln om lejonet och vildsvinet. De två kommer ner till en sjö och börjar genast bråka om vem som ska få dricka först.

- Jag kom hit först, grymtar vildsvinet.

- Ur vägen Jag är djurens konung, ryter lejonet.

De börjar kämpa på liv och död. Lejonet hugger efter vildsvinets strupe. Vildsvinet försöker att med sina långa, vassa betar trasa sönder lejonets skinn.

Så får lejonet se att gamar samlas på en klipphylla ovanför stranden där de två strider.

- Gamarna där uppe väntar på att få äta dig eller mig, ropar lejonet till vildsvinet. Kampen upphör, och det visar sig att det är lätt att komma överens. "Låt oss bli vänner", ropar båda samtidigt.

ANNONS

Vad som helst är ju bättre än att bli hackad i bitar av feta rovfåglar.

I en annan fabel skryter rävhonan för lejoninnan och visar fram de fina små rävungar som hon nyss har fött fram. - Du har ju bara en enda unge, säger hon syrligt.

- En, men ett lejon, svarar lejoninnan. Rävhonan tassar tigande sin väg.

En fabel kan vara kort som denna historia. Den kan vara betydligt längre och ibland växa till en tjock bok.

Fabler vandrar jorden runt

Fabler har vandrat från land till land. I Sverige kommer uttrycket "Dom är sura, sa räven om rönnbären" från en berömd fabel. Vi använder ju uttrycket när vi vill reta någon som inte vill erkänna ett misslyckande. Han eller hon säger sig då inte alls vara intresserad av det eller det, och då klipper vi till med räven och rönnbären.

Talesättet verkar väl obegripligt? Rävar tycker väl inte om rönnbär? Förklaringen är att denna fabel, som har berättats i mer än 2 000 år, kommer från Grekland. I den grekiska texten handlar det om en räv som hoppar efter druvor. Räven når dem inte. Klasarna sitter för högt, längst upp på vinrankan. Besviken går den hungriga räven därifrån och säger: "Druvorna är säkert sura" När fabeln började berättas i de nordiska länderna byttes druvor mot rönnbär. Druvor hör ju inte hemma i vårt klimat.

Aisopos fabler

I fablerna har djuren sedan årtusenden sina fasta roller. Ugglan är klok. Räven är listig och vargen ska man inte lita på. Björnen ska man inte reta, för då blir han farlig. Hålls han på gott humör är han snäll och hjälpsam.

Vi talar om "en varg i fårakläder". Uttrycket skapades enligt traditionen av en grekisk slav som hette Aisopos och levde på 600-talet f.Kr och skrev många fabler.

Vargen drar på sig vita fårskinn utanpå sin gråa päls. Sedan kan han utan att fåren genomskådar knepet lugnt gå in i en fårhjord. Han dödar med lätthet de får han vill ha som middagsmat.

De godtrogna fåren får ett grymt straff. Men vargen får också sitt straff. Fåraherden vill slakta ett får för att få kött att sälja. Det feta får han sticker spjutet i råkar vara den förklädde vargen...

Troligen har de fabler som tillskrivs Aisopos flera författare - men det förändrar ju inte de goda historiernas värde.

Den mest kända av fablerna är antagligen berättelsen om Haren och Sköldpaddan. De springer i kapp, och haren lämnar naturligtvis sköldpaddan långt efter sig. Han är så överlägsen att han tycker att han kan kosta på sig en liten tupplur. Sköldpaddan strävar envist framåt i sin sega lunk, och haren försover sig. När han får upp ögonen ser han sköldpaddan korsa mållinjen. Fabeln vill lära oss att envishet och tålamod är bättre än snabbhet.

En annan känd fabel handlar om gräshoppan och myran. Gräshoppan spelar och roar sig hela sommaren och tar dagen som den kommer. Myran strävar och arbetar dagarna igenom och samlar mat för den kalla vintern. Hon har tillräckligt med mat när vintern kommer. Gräshoppan hungrar och skakar av köld. Den fabeln vill visa att vi måste planera för framtiden. Det går illa för den som inte vill arbeta.

ANNONS

ANNONS

Fabler och djursagor

De flesta fabler som vi läser idag kommer från antikens Grekland, men en del av de fabler som skrivits ner på grekiska kan spåras till Indien. Där fanns tron att de döda kunde återfödas som djur. Djungelboken (se artikel) utspelas i Indien. Författaren, engelsmannen Rudyard Kipling, rör sig alltså i en uråldrig fabelvärld. Kanske något att tänka på när vi på julafton skrattar åt Mowgli och hans vänner i den Walt Disneyfilm som det är tradition att samlas kring i svenska hem.

Sådana vägar kan fabler vandra...

Rävsagan

Rävsagan var mycket populär i Frankrike och Tyskland på 1200-talet. Räven är listig och lurar gång på gång den starke Vargen som är dum och snål. I en av sagorna blir han halvt ihjälslagen av bönderna.

Rävsagans historier är politiska. Vargen är egentligen adelsmän och höga präster som drar in skatter från det fattiga folket som får hungra medan de rika lever i överflöd. Djursagorna har här blivit satir. Vi ska i romanen Djurfarmen (se artikel) få exempel på att den sortens angrepp kan vara förödande effektivt när det vänds mot mäktiga och hänsynslösa politiker.

Fabler och djursagor som storindustri

För länge sedan kunde goda berättare trollbinda sina lyssnare en kväll medan lågorna steg och sjönk i lägerelden. Idag sitter vi framför bildskärmar och skrattar åt liknande fabler och sagor.

Faktum är att några av de mest spridda berättelserna i vår tid är ett slags fabler eller djursagor. Från början har de varit sagoböcker eller böcker för vuxna. Men supersäljare har de blivit på bildskärmen och som musikaler på teaterscener i världens storstäder.

På 1920-talet satt A A Milne och berättade sagor för sin lille son Christoffer Robin.

Sonens teddybjörn kallades Winnie-the-Pooh. Björnen blev huvudperson i sagorna. Hans kamrater var andra mjukdjur som Åsnan, Tigern och Kängurun.

Boken om nallen Puh och hans vänner blev en succé. År 1947 var Macrae, chefen för det USA-förlag som spred böckerna om Puh på andra sidan Atlanten, på besök hos Milne. Undanstoppade i ett skräputrymme hittade Macrae en samling dammiga mjukisdjur. Här låg ju Puh och vännerna!

Amerikanen hade sinne för marknadsföring och ville ställa ut djuren så att de trogna läsarna kunde vallfärda till dem. Utställningen blev succé och det blev dragkamp mellan Metropolitan Museum i New York och Victoria & Albert Museum i London. Lösningen blev att djuren skulle vara halva året i London och halva i New York. En gång om året reste så en liten tilltufsad, 20 cm lång nalle över Atlanten. Teddybjörnen upptog två platser i lyxklassen på flygplanet och vaktades minutiöst. År 1957 kom en uppgörelse till stånd och Puh och hans vänner fick fast bostad i New York. Där sitter han nu inlåst i ett glasskåp. Temperatur och luftfuktighet hålls konstant inne hos den ensamme Puh.

Ett lika tydligt exempel på vad modern underhållningsindustri kan betyda för fabler och djursagor är musikalen Cats av Andrew Lloyd Webber.

ANNONS

Den engelskspråkige författaren T S Eliot belönades 1948 med Nobelpriset i litteratur. Det är det finaste pris en författare kan få och betyder mycket ekonomiskt. Han eller hon får en stor summa pengar när priset delas ut på Nobeldagen i Stockholm. Därtill kommer att försäljningen av författarens böcker ökar.

Prispengarna till trots var T S Eliot ingen speciellt rik man när han dog 1965. De stora pengarna skulle inte komma förrän på 1980-talet. Andrew Lloyd Webber hade blivit berömd för sina musikaler Jesus Christ Superstar och Evita. Han sökte stoff för en tredje musikal och kom då att tänka på en barnbok som han tyckt mycket om. Det var Eliots Old Possum 's Book of Practical Cats. Av Eliots änka fick Webber rätt att använda kattboken, och 1981 var det premiär på Cats. Succé i London och snart också i New York, Wien, Hamburg... Det var början på ett nytt kapitel i teaterhistorien.

Cats spelar varje år in miljontals kronor. Det bokförlag som en gång gav ut kattboken har fått god ekonomi och T S Eliots barnbarn kan glädja sig åt årliga påfyllningar i sina gedigna bankkonton.
 

Forntiden lever kvar i fablerna

I de urgamla fablernas värld spelar djuren bestämda roller. Ormen är listig och farlig. Det var ju en orm som lurade Eva och Adam att äta äpplen - förbjuden frukt från kunskapens träd. I Bibelns skapelseberättelse kan vi läsa att ormen "var listigare än alla andra markens djur".

I fablerna är björnen stark och godmodig. "Stark som en björn", säger vi. Men vi gör klokt i att inte lita på att björnen alltid är godmodig. Men en viss sanning ligger väl i barnvisans "han är inte farlig, bara man är varlig". Men det gäller ju de flesta djur...

Bina och myrorna är flitiga. De är föredömen för oss människor. Men getingen är inget föredöme med sitt koleriska lynne. "Arg som en geting" heter det ju.

Humlan är godmodig. Hon är som en snäll gammaldags gumma. Att humlans sting är mer kännbara än binas tycks inte spela någon roll.

Haren är en ansvarslös slarver som inte ens klarar av att ordna ett ordentligt bo till sina ungar.

Kon är korkad. "En riktig kossa" säger vi om en flicka som vi vill vara elaka mot. Hennes pojkvän är "en tjurskalle". Dessutom är han en "riktig gris". Har vi inte klart för oss att grisarna är renliga djur som håller snyggt i sin stia om de får ströhalm och hyggligt utrymme?

Mönsterdjuret framför andra är biet. Bin står som symboler för hederlighet och produktivitet. "Flitig som ett bi", säger vi.
 

Uppgifter och frågor

Frågor till texten:

  1. Vad är en fabel och vilken funktion har den?
     
  2. Hur löste lejonet och vildsvinet sin konflikt i fabeln?
     
  3. Varifrån kommer uttrycket "en varg i fårakläder" och vad betyder det?
     
  4. Vilka egenskaper tillskrivs vanligtvis räven, ugglan och björnen i fablerna?
     
  5. Nämn några exempel på fabler eller djursagor som har blivit populära i vår tid.

Fundera på:

  1. Varför tror du att fabler fortfarande är relevanta och uppskattade i dagens samhälle?
     
  2. Hur kan fabler hjälpa oss att förstå och reflektera över mänskligt beteende och moral?
     

 

FÖRFATTARE

Text: Lars Hildingson, historielärare och läromedelsförfattare 
 

Senast uppdaterad: 31 maj 2024
Publicerad: 30 maj 2024

ANNONS

ANNONS

Liknande filmer och poddradio

Liknande artiklar

SO-rummet bok
M
Selma Lagerlöf

Nils Holgerssons resa

Selma Lagerlöf föddes 1858 på gården Mårbacka i Värmland. Den lilla flickan hade en höftskada som...

SO-rummet bok
M
Kipling

Rudyard Kipling och Djungelboken

Rudyard Kipling föddes 1865 i Indien och skickades som sexåring till England för att gå i skola....

SO-rummet bok
L

Evolutionen - från bakterie till däggdjur

Det tog miljarder år för livet på jorden att uppstå och utvecklas. De djur och växter som lever...

SO-rummet bok
M

Några viktiga begrepp inom astronomin

Här presenteras i bokstavsordning några viktiga astronomiska fakta och begrepp. Sammanställningen...

SO-rummet bok
L

Lätta fakta om universum

För 14 miljarder år sedan var allt material i hela universum sammanpressat till en tät kula. Kanske...

ANNONS

Ämneskategorier

Hi

Okategoriserad historia

Material med innehåll som inte passar in någon annanstans.

Relaterade taggar

Hi
Tor

Myter och sagor

Här ska vi kortfattat reda ut skillnaden mellan en myt och en saga, en åtskillnad som inte alltid...