"Stor ska jag göra din möda när du är havande, med smärta ska du föda dina barn. Din man ska du åtrå och han ska råda över dig."
Med denna dom hängande över sig och alla sina efterkommande medsystrar lämnade världens första kvinna Edens trädgård. När hon och hennes man hade kommit utanför grindarna beslöt hennes man att hädanefter kalla henne Eva, och hon fortsatte att leva med honom trots att det var han som skvallrat på henne när Gud frågade vem som bjudit honom på frukt.
Moseböckernas författare ansåg att kvinnan måste lyda mannen
Var det verkligen ett misstag av Eva att smaka på kunskapens frukt trots att hon visste att det stred mot de regler som Gud hade satt upp för henne och Adam i paradiset? Det är inte självklart.
Handlingen vittnar öm nyfikenhet, framåtanda, oräddhet och en väl utvecklad skepsis mot auktoriteter - lovvärda egenskaper allihop numera.
Men Bibelns första kapitel skrevs inte "numera". Och självständigt tänkande var absolut inte den moral som Första Mosebokens författare var ute efter när de skrev den sedelärande sagan om syndafallet. För dessa okända skribenter var Evas misstag odiskutabelt, de hade ju själva hittat på det. Som för att visa att kvinnor inte är att lita på, framför allt inte i ansvarsfulla positioner.
Berättelsen har format kvinnosynen genom historien
Det var till stor del tack vare Evas blunder i Edens trädgård som svenska kvinnor kunde hållas borta från universiteten till 1873, från röstbåsen till 1919, gymnasieskolorna till 1927 och predikstolarna till 1958. Än idag går det bara tre kvinnliga verkställande direktörer på nittiosju manliga. Få texter har haft större inflytande på mänsklighetens könsroller än slutsatsen i Första Moseboks tredje kapitel: ve den man som låter sig luras att lyssna på en kvinna.
"Du som lyssnade till din hustru och åt av trädet som jag förbjöd dig att äta av, förbannad ska marken vara för din skull."
Törnen och tistlar, slit och släp, missväxt och hunger - allt detta och mer därtill måste mannen uthärda eftersom den förste av dem var dum nog att bry sig om vad en kvinna sa.
För den som inte delar moseboksförfattarnas genusperspektiv utan anser att en kvinna är precis lika väl skickad som en man att exempelvis leda ett projekt, köra en bil eller sitta i en styrelse, framstår det som ett historiskt misstag att tillmäta sådana texter betydelse. Som mer än en historiker har påpekat blir en lögn inte sann bara för att den blir gammal. Respekten inför uråldriga dokument kan ibland få oss att glömma att de en gång var rykande färska, och att dumheter inte blir klokare för att de står skrivna på papyrus eller pergament.
Faktum kvarstår dock: Evas fruktstöld i paradiset är ett av de mest förödande misstag som aldrig har begåtts.
LÄS MER: Kvinnohistoria och genushistoria
LÄS MER: Kvinnan som huvudperson
LÄS MER: Historia om relationer, kärlek och sex
LÄS MER: Sexualitet, könsroller och jämställdhet
LÄS MER: Bibeln