Amerikanska regeringen hämnas
Den amerikanska armén, kongressen och regeringen tog en gruvlig hämnd trots att de genom likgiltighet eller direkt inblandning bidragit till tragedin. De militärkampanjer som följde 1862-1864 skonade sällan de oskyldiga bland urbefolkningen; män som kvinnor och barn drabbades utan åtskillnad. Hundratals kvinnor och barn hamnade övervakade i ett provisoriskt fångläger vid Fort Snelling, där många dog av sjukdomar och svält. Männen internerades månader framåt i Davenport, Iowa. Dödstalen var höga. Även de tvingades lämna Minnesota för en torftig reservatstillvaro i väster.
Little Crow dödas av nybyggare
Mdewakantonhövdingen som satte sig i spetsen för siouxrevolten 1862, Little Crow (född ca 1810), föll själv offer för de vita nybyggarnas råa cynism visavi Minnesotas urfolk. Sedan han flytt till Kanada med en spillra av sitt folk återkom han till det älskade Big Woods-området i Minnesota för att stjäla hästar från de vita. Följde honom gjorde tonårssonen Wowinape. När de som bäst plockade bär i skogarna, den 3 juli 1863, upptäcktes de av farmaren Nathan Lamson med sonen Chauncey. Blind för vilka han sköt på avlossade han sin bössa. Skottet träffade Little Crow i magtrakten.
Hövdingen lyckades besvara elden med sitt gevär men slogs samtidigt omkull döende av en projektil i bröstet. Wowinape som obeväpnad gömt sig i snåren lyckades fly scenen.
Chauncey Lamson hade under tiden sprungit tillbaka till staden Hutchinson, 16 km söderut, för att basunera ut vad som hänt. När stadsborna kom fram och lyckats identifiera kroppen som stoftet av den välkände Little Crow skalperade Lamson den döde. Kroppen fördes till Hutchinson där kraniet skars av medan resten av kroppen kastades på sophögen, byte för svultna byrackor. Nathan Lamson sålde skalpen till delstaten Minnesota för 500 dollar. Och tillsammans med hövdingens kranium blev skalpen den främsta utställningsattraktionen i Minnesotas historiska sällskaps samlingar.
Little Crows livssaga speglade hans folks och för den delen alla de nordamerikanska urfolkens öde i kontakten med den påträngande västcivilisationen: lemlästning av liv, land, kultur och andlighet. Hövdingens försök att leva i fredlig samexistens med de vita hade krossats.
Text: Tommy Eriksson, f d redaktör, populärvetenskaplig författare som forskat i USA:s och den nordamerikanska urbefolkningens historia i närmare 50 år och publicerat sex böcker i ämnet.