Men sådana insatser kostar pengar och då räckte det inte med marknader och vanliga arrangemang.
Märket visar att man har bidragit
Beda Hallberg ville ha ett märke att sälja. Ett märke som skulle visa att den som bar det hade varit med och bidragit. Samtidigt skulle det vara så billigt att alla hade råd att köpa det. Så skapades förstamajblomman som det allra första året, 1907, var mörkblå och kostade tio öre.
Försäljningen startade i Göteborg och spreds sedan snabbt över landet. Majblomman blev snabbt en succé, och nu hade Beda Hallberg dragit igång något riktigt stort.
Majblommans Riksförbund startades samma år. Grundtanken är att barn hjälper barn genom att sälja blommorna.
Majblomman - en populär vårtradition
Majblomman har med tiden blivit en vårtradition, vi köper enkla blommor, kransar och kanske också en blomma till bilen. Färgen på blomman byts varje år men traditionen säger att var femte majblomma ska vara blå, för att hedra den allra första blomman.
Den svenska majblomman fick många efterföljare i andra länder som också blivit hårt drabbade av tuberkulosen. Idag är det andra sjukdomar som man kan göra en insats emot, tack vare den lilla blomman.
Beda Hallberg blev hedrad och något av en internationell kändis för sin fantastiska ide och vad den gav. Hon dog 1945. Redan då var majblomman mycket populär och populariteten håller i sig.
Säljs också i flera andra länder
Numera brukar det säljas majblommor för omkring 60 miljoner kronor (se t.ex. årsredogörelse för 2022).
Majblommor finns idag också i Norge, Danmark, Finland, Holland, Belgien, Ryssland, Tyskland, Österrike, Schweiz, Italien, England, Estland, Frankrike, Kuba, Algeriet, Indien och USA.