Storbåten eller flottarna?
De första två dagarna efter grundstötningen trodde man inte på storbåtens sjövärdighet (storbåt = en mindre båt som hade varit placerad på fartygets däck och rymde 50 passagerare). Många hade försökt reparera den, men de flesta satte sitt hopp till flottarna. [...]
Andra beslöt att våga försöket (att reparera storbåten). De reparerade storbåtens akter med plankor från kringdrivande packlådor och diktade (tätade) springorna med trasor från sina skjortor och flandrisk ost dränkt i beck med en knivsudd som diktjärn. De måste faktiskt täta hela båten med skjortor och ost, för den läckte som ett såll. [...]
De män som reparerade storbåten led svårt av hunger och törst. Två gånger om dagen fick man en klunk oblandat vin och en skiva ost eller kvittenmarmelad. Första natten sov de med vatten till midjan. Andra natten var det mycket trångt ombord men en aning torrare. Några skeppsbrutna stod på utsidan, stödda mot båten med vatten upp till bröstet. De arbetade från tisdag eftermiddag till torsdag morgon.
Då kom fader Tomé Pinto vandrande i sällskap med andre styrman Jerónimo de Silva för att inspektera storbåten och se om han skulle anförtro sitt liv åt den eller flottarna, av vilka några var mycket välbyggda. Båda ansåg båten säkrare. Jerónimo de Silva befallde genast att vatten, vin, skeppsskorpor, ost, kvittenmarmelad och många andra slag av sylt skulle hämtas på vraket.
Kamp för livet
Under tiden hade vattnet långsamt stigit. Fem flottar närmade sig storbåten. Männen kring den sistnämnda måste med dragna huggare mota bort alla som trängde sig på och ville komma med. Några kvinnor klamrade sig fast vid storbåtens reling och fick många värjhugg i villervallan. Det var den mest fasansfulla och hjärtskärande syn som tänkas kan.
Revet vimlade av människor som varken storbåten eller flottarna hade plats för. Tidvattnet steg och steg, och snart förlorade de fotfästet, och de som inte kunde simma sjönk under ytan. De simkunniga drunknade också, även om de lyckades hålla sig vid liv en stund till. En mängd karlar simmade efter flottarna och storbåten. De drunknade den ene efter den andre, inberäknat två kvinnor som hade försökt komma med en flotte.
En femtonårig gosse simmade nästan en halv mil och hann ifatt storbåten som nu hade lämnat de andra simmarna bakom sig. De ombordvarande försökte mota bort honom med dragna värjor, men så stor var hans förtvivlan att han grep efter en värja som om den hade varit en tross och vägrade att släppa den förrän de hade dragit honom ombord. Han betalade sin räddning med ett djupt sår i handflatan. [...]
Vid nattens inbrott befann sig storbåten utanför de korallklippor som vi nyss berättade om, två och en halv mil från avseglingspiatsen. Först på nära håll såg man att de inte var öar. Klipporna var täckta av människor som hade sökt en sista tillflykt där.
Och så föll natten på. Det var så isande kallt att blotta kylan hade kunnat döda dem, och flera ovanligt kalla nätter följde. Där utspelades skeppsbrottets mest fruktansvärda scener. Människorna på korallklipporna och många som hade drivit ända dit på sina flottar vadade nakna ut mot storbåten och skrek och jämrade sig natten lång med vatten till hakan, i ångest och smärta. Det enda man hörde var skrän, rosslingar och böner. De beskrev sina hemska kval och ropade på människorna i storbåten och nämnde dem vid namn.
Kastade överbord
Följande morgon, fredagen den 23 augusti, när storbåten skulle fortsätta resan var långlotsen av den bestämda uppfattningen att man inte kunde segla med så många människor ombord. Några sjömän delade hans mening. [...] Långlotsen ansåg att storbåten bar högst 46 eller 47 personer. Och de som hade tagit befälet klandrade andre styrman för att han inte hållit räkningen på antalet.
De beslöt sinsemellan att kasta några överbord och att kunna avgöra i varje särskilt fall. [...] Kapten Duarte de Melo bävade med sann kristlig barmhärtighet inför så skoningslösa åtgärder men såg sig ingen annan råd. Fyra eller fem karlar skred genast till verket med dragna värjor i händerna för att lättare bli åtlydda.
De kastade 17 människor i havet. En bland dessa var Jorge Figueira, en ädling av ädelt sinnelag. Han hade från första stund arbetat som en simpel sjöman med att sätta storbåten i stånd.
När skarprättarna beslutat att någon skulle kastas överbord, verkställdes domen ögonblickligen. [...]
Prästerna i storbåten försökte inte motsätta sig kaptenens och de bestämmandes domslut, fastän de naturligtvis var mycket sorgsna över dessa avrättningar, som var så helt främmande för deras kall. Befälet måste ha insett detta och undvek att tala med prästerna om saken. Och prästerna fann det klokast att tiga. [...]
Här beslöt de att kasta undertunnbindaren överbord. Han hade arbetat flitigt med storbåtens reparation. När den arme mannen förstod att domen var utan appell, bad han endast att få en skiva kvittenmarmelad. Det fick han. Och när han hade druckit en klunk vin, lät han sig lyftas över relingen. Han gick rakt till botten och blev aldrig mera sedd.
En pojke som hade kastats överbord följde storbåten långa vägar, simmande i kölvattnet och tiggande och bedjande att få komma tillbaka. Han vägrade att lämna sig efter och sa att den heliga Jungfrun hade uppenbarat sig för honom och sagt att båten skulle nå land. Han bad att få komma ombord eftersom han hade så goda nyheter att berätta. Han envisades så länge och talade så varmt för sin sak att de som hade tagit befälet slutligen veknade och räddade pojken och en annan sjöman.
Kust i sikte
Det tycktes vara ett sant Guds mirakel att 57 människor skulle rädda sig med en tvåtredjedels båt, hopbunden med repstumpar och så svårt läck att fyra öskar måste vara i gång dygnet runt för att hålla den flytande. Med en sådan farkost lyckades de segla många mil över öppna havet. Om det kan sägas vara ett underverk att båten nådde land (vilket är sant), så borde den också tack vare Guds barmhärtighet ha fullkomnat miraklet genom att bära de människor som hade kastats överbord. [...]
Sålunda seglade de en vecka med nordnordvästlig kurs. Onsdagen den 28 augusti såg de sand i vågskummet, vilket tydde på att djupet var ringa. [...] Följande morgon, torsdagen den 29 augusti, kunde de tydligt skönja kusten, och storbåten hade bottenkänning vid tretiden på eftermiddagen. [...] Vågorna var mycket stora och kom långt ifrån och bröts med stort muller mycket långt från själva stranden. Och båten var exakt så dålig som vi påstått. Det tycktes för många vara lika gott att lägga armarna i kors över bröstet och invänta döden. [...]
Bränningarna träffade båten rakt bakifrån. Om den fått dem från sidan hade allt hopp varit ute. Två karlar som hade självförtroende, eftersom de var simkunniga, hoppade omsider överbord. Vattnet nådde dem till midjan. De bars in mot stranden av de långa bränningarna och nådde torra land utan skador.
Storbåten drev långsamt inåt och strandade, och de skeppsbrutna kunde kliva ur den.
Prövningarna var dock inte slut för de skeppsbrutna. Samma dag som de steg i land blev de överfallna "av en hop kaifrer (afrikaner), som plundrade dem inpå bara skinnet". Trots att de senare blev tillfångatagna och mycket omilt behandlade av afrikanerna, nådde de allra flesta som kommit i land med storbåten till slut Portugal. Många av dem som hade fått plats på flottarna lyckades också rädda sig.
Myteri och skörbjuggDet var inte bara skeppsbrott som hotade på haven. Skeppen riskerade att överfallas av fientliga skepp eller av krigiska stammar när besättningarna provianterade i Afrika. Om färden blev för påfrestande för besättningen, hotade också den fara som näst skeppsbrott var den farligaste: myteri. Ett myteri löpte alltid risk att få ett våldsamt och blodigt förlopp. Vid försök till myteri handlade befälet därför ofta med den största beslutsamhet och grymhet. Under Fernando de Magalhães (på engelska Magellan) berömda världsomsegling 1519-1522 berättar dagboksförfattaren om ett försök till myteri strax innan man fann vägen runt Sydamerikas sydspets: Tre av fartygen satte sig upp mot chefen. Deras kaptener hotade med att arrestera Magellan och föra honom tillbaka till Kastilien eftersom han ledde dem alla mot undergången.
Men Magellan hade fostrats i en alltför hård skola för att falla till föga för ett sådant hot. En av kaptenerna, berättas det, "dödades med dolkhugg" av en av Magellans utsända. Den andre "halshöggs och styckades". Den tredje, som personligen hade utvalts av kungen, sattes i land tillsammans med en präst på den öde kusten. Ensidig kostVanligare än myterier var ändå trots allt brist på mat eller alltför ensidig kost. När Magellan under sin världsomsegling hade rundat Sydamerikas sydspets och kommit ut på Stilla havet, väntade oerhörda prövningar för manskapet: Onsdagen den 28 november 1520 löpte vi ut ur sundet och seglade ut på Stilla havet. Överfarten tog tre månader och tjugo dagar, och vi kunde under tiden inte få färsk mat eller andra förnödenheter. Vi åt bara gamla skorpor som blivit till smulor och som var fulla av mask och stank av den smuts som råttor förorenat dem med då de ätit det bästa. Vi drack gulnat, surt vatten och åt de oxremmar som var lindade kring storseglets rå. Remmarna var hårda av sol, regn och blåst. Vi lät dem hänga ner i havet fyra eller fem dagar och lade dem sedan en stund i en glödpanna. Sedan åt vi dem. Vidare åt vi träbitar och råttor, men det var mycket ont om råttor. Men det värsta var det jag nu ska berätta. Tandköttet svullnade på många av besättningen, så att de inte kunde äta utan dog, och på det sättet dog för oss 19 man. Men förutom dem blev 25 eller 30 sjuka av olika åkommor, ibland i armarna, ibland i benen eller på andra ställen och bara få förblev friska. Likväl, tack vare Herrens nåd, undgick jag sjukdomar.
Det uppsvullna tandköttet var ingen ovanlig åkomma på haven, men den var mycket fruktad. Uppsvullet och blödande tandkött var ett av symptomen på skörbjugg, som orsakades av den salta, ensidiga kosten (brist på C-vitamin). |
LÄS MER: Portugal härskade på Indiska oceanen under 1500-talet
LÄS MER: Vasco da Gama hittar sjövägen till Indien
LÄS MER: Vasco da Gama och sjövägen till Indien
LÄS MER: Portugals historia
LÄS MER: Renässans, upptäcktsresor och en ny världsbild
LÄS MER: De stora upptäckternas tid
LÄS MER: Bakgrunden till de europeiska upptäcktsresorna på 1400-talet
LÄS MER: Henrik Sjöfararen öppnar dörren till Atlanten
LÄS MER: Bartolomeu Diaz och vägen runt Afrikas sydspets
LÄS MER: Bartolomeu Dias
LÄS MER: Portugals handelsvälde i Asien vilade på vapenmakt