Synen på Gud
Inom kristendomen råder en monoteistisk gudssyn - det finns bara en Gud. Men denne Gud är tre karaktärer i en - den s.k. treenigheten: Gud Fadern, Gud Sonen och Gud den helige Ande. Det är tre självständiga karaktärer men utgör ett och samma väsen. Därmed är Gud en.
Judiska och muslimska teologer har ibland kritiserat kristendomens treenighetslära och menat att kristendomen inte är monoteistisk.
Dopet
Inom kristendomen finns både barndop och troendedop. De ortodoxa kyrkorna, katolska kyrkan, de reformerta (däribland anglikanska kyrkan) och de lutherska samfunden har barndop.
Om en person inte blivit döpt som barn (av olika skäl) kan hon eller han bli döpt i vuxen ålder.
Dopet ses som grunden för hela det kristna livet. Genom dopet befrias man från synd och tas på samma gång upp som en medlem i den kristna kyrkan.
Ordet dop kommer från grekiskans baptizein och betyder doppa eller sänka ner. Precis som Jesus dog och uppstod, dör man från det gamla livet i synd och uppstår till ett nytt kristet liv.
Inom kristendomen tror man på arvsynden (se rutan till höger). Någon arvsynd finns däremot inte inom judendomen och islam, men det finns även vissa undantag inom kristendomen.
Genom dopet blir individen befriad från arvsynd.
I Romarbrevet i Nya testamentet står det:
Vet ni då inte att alla vi som har döpts in i Kristus Jesus också har blivit döpta in i hans död? Genom dopet har vi alltså dött och blivit begravda med honom för att också vi ska leva i ett nytt liv, så som Kristus uppväcktes från de döda genom Faderns härlighet. Ty har vi blivit ett med honom genom att dö som han ska vi också bli förenade med honom genom att uppstå som han.
Rom 6:3-5
Katolska kyrkans katekes beskriver dopet så här: “De döpta har iklätt sig Kristus. Genom den helige Ande är dopet ett bad som renar, helgar och rättfärdiggör”.
Inom vissa samfund som till exempel Baptistsamfundet och Pingströrelsen tillämpas troendedop. Med det menas att den troende är tillräckligt gammal för att själv ta beslut om att låta sig döpas. Dopet fungerar då som en bekräftelse på det aktiva ställningstagandet om att vara kristen.
Dopet ses som en offentlig bekännelse inför församlingen samt att man bestämmer sig för att följa i Jesus fotspår. Jesus själv döpte sig i vuxen ålder av Johannes Döparen. Tron och bekännelsen betonas mycket starkt inom Baptistsamfundet och Pingströrelsen.