I staden Amiens i Frankrike beviljade kungen den 24 april 1335 borgmästarens önskemål om att "utfärda en förordning gällande den tidpunkt arbetarna i nämnda stad och dess förorter ska gå till arbetet varje morgon, när de ska äta och återvända till arbetet efter maten; och även när de ska lämna arbetet på kvällen". Man ville också ha rätt att ringa i en klocka som hade installerats i klocktornet.
För arbetarna var detta inga goda nyheter. De ville själva kunna bestämma när arbetsdagen skulle börja och sluta, när lunch- och vilopauser skulle tas osv - och de led av att arbetsdagarna var så långa. "Arbetsdagen varar från den timme solen går upp till den timme solen går ner, avbruten av måltider vid rimliga tidpunkter" - så står det i ett dokument från slutet av 1300-talet.
På sina håll gjorde arbetarna till och med uppror och rev ner arbetsklockorna. På somliga ställen blev arbetarnas motstånd mot det nya påfundet framgångsrikt. I Gent i nuvarande Belgien beordrades den 6 december 1349 protesterande arbetare att gå tillbaka till sina arbeten, men de fick sedan löfte om att själva få bestämma när de skulle börja och sluta arbetet.
Arbetsgivarnas övervakning
I längden kunde dock inte arbetarna stå emot. Arbetsgivarna i Gent bestämde sig för att skydda sina klockor med alla tänkbara medel. Först prövades böter. Åren 1358-1362 dömdes flera arbetare till böter för att de inte åtlydde klockringningarna. Om arbetarna försökte lägga beslag på klockan, skulle höga böter dömas ut. Om de försökte använda klockan till att signalera uppror mot kungen eller stadens styresmän, skulle dödsstraff mätas ut.
Även på landsbygden levde de anställda - drängar, pigor och lantarbetare - ett hårt liv. En engelsk bonddrängs arbetsdag beskrevs så här: "Drängen ska stiga upp före klockan 4 på morgonen, och sedan han tackat för nattens vila och bett om framgång i arbete, ska han gå uti stallet..."
När drängen hade gjort rent i stallet, ryktat hästarna, gett dem mat och gjort i ordning sina redskap, kunde han äta frukost mellan sex och halv sju. Sedan skulle han plöja till 2 eller 3 på eftermiddagen, äta middag en halvtimme och sedan se till hästarna. Klockan halv sju kunde han komma in och äta kvällsmat:
"... efter kvällsmaten ska han antingen sitta vid härden och laga skor både åt sig själv och åt familjen, eller också stöta hampa eller lin, eller hacka och pressa äpplen till cider eller saft, eller också mala malt på handkvarnarna, stöpa ljus eller sköta någon annan inomhussyssla..."
Därefter måste han än en gång se till hästarna, och sedan han tackat Gud för den gångna dagens välsignelser fick han gå till vila.
Lata arbetare?
Kanske ska vi vara lite skeptiska till denna skildring. Det måste t.ex. ha funnits möjligheter för drängarna att ta rast eller maska utan att husbonden märkte det.
För bönderna var det irriterande att inte kunna vara säkra på att alla knogade intensivt hela dagarna. "Männen kan arbeta om de har lust, sedan drar de benen efter sig", klagade en bonde på 1600-talet.
En författare skrev år 1681 att många "tillbringar större delen av sin tid på ölstugan eller kägelbanan.
"... Bland vävarna är det vanligt att vara drucken på måndagen, ha huvudvärk på tisdagen och ha verktygen i slag på onsdagen."
Varför skulle sådana människor ha högre lön - de gjorde ju bara skada! Om någon av arbetarna händelsevis kunde hålla sig borta från ölstugan eller kägelbanan, traskade han väl i stället raka vägen hem till sin kvinna och såg till att det blev fler barn att försörja i huset. En arbetare fyllde sin samhällsuppgift bäst om han precis lyckades hålla näsan över vattnet, men några pengar därutöver skulle han (eller hon) inte ha. Så resonerade arbetsgivare och ekonomer långt in på 1800-talet.
Ett vittne från 1800-talet berättar om arbetet på en fabrik: "Där arbetade vi så länge vi kunde se på sommaren, och jag kunde inte säga hur mycket klockan var när vi slutade. Det fanns ingen annan än husbonden och husbondens son som hade en klocka, så vi visste inte hur mycket klockan var. Det fanns en man som hade klocka... Den lade husbonden beslag på, eftersom mannen talat om för de andra vad klockan var."
Arbeta i egen takt
Så länge maskinstickare, vävare och andra hantverksarbetare satt hemma och utförde arbetet på uppdrag av en köpman eller industriman, kunde de bestämma själva över sin arbetstid. Då blev arbetet ofta skött på ett ganska ryckigt sätt, vilket t.ex. framgår av vad "en gammal krukmakare" har berättat om arbetet på krukmakerierna i mitten av 1800-talet.
Krukmakarna var, enligt denna berättelse, oftast anställda, men arbetade ändå i egen takt och utan någon större övervakning. De tog hjälp av sina hustrur och barn. Lönen betalades ut per vecka, så det gällde att varje vecka tillverka så många krukor att inkomsterna till familjen räckte.
Kvinnorna och barnen kom till arbetet på måndagen och tisdagen. Under dessa dagar rådde det ännu "helgkänsla", och arbetsdagen var kortare än vanligt. Krukmakaren var borta en stor del av tiden och drack upp den föregående veckans förtjänst. Barnen förberedde faderns arbete, t.ex. genom att göra handtag till krukorna som han drejade. Mot mitten och slutet av veckan, när krukmakaren hade gjort av med sina "fickpengar" och återvänt till arbetet, stegrades arbetstempot. Från onsdag till lördag blev arbetsdagarna mycket långa: 14 till 16 timmar.
Sovmorgon - inte studiemorgon!
Frågan är om det inte alltid har varit så att människor som kunnat styra sina egna arbetstider har växlat mellan sysslolöshet och intensiva arbetsryck. Kan du förresten själv motstå frestelsen att sova en timme längre om lektionerna börjar senare än vanligt? Det är väl inte en tillfällighet att det heter "sovmorgon" och inte "studiemorgon"? Och erkänn att du ofta skjuter på pluggandet inför ett prov till de allra sista kvällarna före provet - trots att du vet att det säkert skulle gå bättre på provet om du spred ut arbetet mer?
På samma sätt gör de flesta studenter, författare, konstnärer och andra yrkesutövare som själva bestämmer över sin arbetstid. De sätter ofta i gång när de är piskade att göra det, men inte förr. Men om de anställda på kontoret eller verkstaden lade upp arbetet på det sättet, vore det naturligtvis från arbetsgivarens synpunkt tokigt. Resultatet skulle säkert bli kaos.
Striden om tiden förs fortfarande på arbetsplatserna. Idag är det dock inte bara arbetsgivarna som bestämmer. Arbetare och tjänstemän kan pressa fram förbättringar genom fackföreningar och demokratisk påverkan.
LÄS MER: Tre sätt att se på tid: Om jordens, människans och civilisationernas historia
LÄS MER: Vardagsliv och högtider i ett historiskt perspektiv
LÄS MER: Kyrkoåret
LÄS MER: Jordens historia hoptryckt till ett dygn