En urgammal idé
Redan under antiken hade man byggt plana vägar av släta stenblock som ofta var spårade. Kunskapen om detta föll i glömska under medeltiden. På 1500-talet började man dock använda vagnar på träspår i gruvor både i England och på kontinenten. På 1600-talet byggdes i England de första järnvägarna ovan jord för transport av kol och malm från gruvor till hamnar och industrier. Alla dessa vagnar drogs av hästar.
Ångmaskinen var avgörande för järnvägens utveckling
I och med ångmaskinens tillkomst och användning i brittiska gruvor och industrier gjorde man i slutet av 1700-talet olika försök att dra vagnar med ångmaskin. Från början drogs de med hjälp av linor men snart hade en ångmaskin på hjul sett dagens ljus.
Det första loket byggdes av Richard Trevithick 1804 och provades i Wales. Man upptäckte att loket var för tungt för banan. Räls av valsat smidesjärn började då användas. Den rälsen tålde tyngden av loket bättre. Flera lokomotiv byggdes under de närmast följande åren och användes i gruvor och industrier.
Tillkomsten av Europas järnvägsnät
Den första järnvägslinjen som öppnades för allmän trafik med ångloksdrift blev sträckan Stockton-Darlington i norra England. Den öppnades 1825 för godstrafik. Enstaka persontåg trafikerade banan men dessa drogs av hästar. Så byggde man den första järnvägssträckan mellan två större städer, Liverpool och Manchester, som öppnades 1830. Efter detta gick utvecklingen mycket snabbt. Redan på 1840-talet hade man i Storbritannien ett väl fungerande järnvägsnät som hela tiden byggdes ut och kom att bli mycket tätt.
På kontinenten följde järnvägsbyggandet ungefär samma mönster men kom igång senare. De första järnvägarna var dels en linje mellan Bryssel och Malines i Belgien, dels en mellan Nürnberg och Fürth i Tyskland, båda öppnade 1835. De svenska stambanorna byggdes under 1860- och 1870-talet.
Tågen drogs i många länder av ånglok ända fram till efter andra världskriget. Dock elektrifierades delar av näten i Tyskland, Schweiz, Österrike, Italien och Frankrike redan under 1920- och 1930-talen. Redan år 1881 hade den första elektrifierade järnvägen öppnats i Tyskland för allmän trafik.
LÄS MER: Industriella revolutionen
LÄS MER: Vetenskap, teknik och kommunikationer 1776-1914
LÄS MER: Industriella revolutionens orsaker
LÄS MER: Industriella revolutionens ekonomiska och miljörelaterade följder
LÄS MER: Ångmaskinen möjliggjorde den industriella revolutionen
LÄS MER: Järnvägar och tåg
LÄS MER: George Stephenson - järnvägarnas fader
LÄS MER: När Sverige fick järnväg
LÄS MER: Loktävlingen i Rainhill 1829 när järnvägarna föddes