I Sverige blev det under 1970-talet högsta mode att gå i blåjeans och åtsittande T-shirt. Träskor hörde också till och blev ett typiskt svenskt inslag i det alternativa klädmodet. Utomlands kunde svenska turister direkt kännas igen på sina blåa jeans och klapprande träskor.
De som sa sig stödja arbetarklassen och tredje världen vände sig också mot modeindustrin och den likriktning den stod för. Men de tyckte inte om att höra att de själva klädde sig ungefär likadant allihop.
Tidigare hade kläderna visat vilken social klass man tillhörde. Nu visade kläderna var man stod politiskt. För att visa sin politiska korrekthet gällde det att klä sig på ett speciellt sätt. En tjej som stod till vänster kunde på 1970-talet klä sig i stor ylletröja, manchesterbyxor och duffel. På fötterna bar hon näbbstövlar, ett plagg lånat från samerna. Över axlarna hängde man gärna en palestinasjal av bomull mönstrad i svart eller vitt för att visa sin solidaritet med palestiniernas kamp mot Israel.
Kläderna visar vart man hör
Kläderna signalerar inte bara vilken grupp man tillhör. De används också för att signalera respekt och sexualitet. För tuffa motorcykelgäng är läderjackorna en tydlig signal om att bäraren kräver respekt och är redo att slåss för den.
Sexuella signaler kan ändras med tiden, och det gäller att kunna skicka ut rätt sort. I slutet av 1960-talet gick unga kvinnor i minikjolar och läderstövlar som räckte upp till låren. Då kunde alla kvinnor gå klädda så. Idag är det plagg som förknippas med prostitution.
I slutet på 1990-talet blev det populärt med kamouflagefärgade militärkläder, och även små barn hade sådana. Kläder av den typen var omöjliga att sälja under 1970-talets vänstervåg.
Det går också andra strömmar som påverkar klädmodet. Under 1960- och 1970-talen var det ganska ofarligt att klä sig fattigt för den vita medelklassen. Man kunde ändå alltid få arbete. När tiderna blev sämre i slutet av 1980 och början av 1990-talet, blev det åter modernt att klä sig elegant.
Den långa ungdomstidenAtt dagens modeindustri riktar in sig speciellt på unga har flera orsaker. Dels har många ungdomar gott om pengar. De bor hemma och behöver inte bekymra sig om utgifter för mat, hyra, telefon och egna barn utan kan lägga alla sina pengar på kläder och nöjen. Dels behöver tonåringar nya kläder med jämna mellanrum eftersom de växer. Det är inte många vuxna som har råd att hänga med i alla modets svängningar. Mammas jacka får hänga med ett år till liksom pappas byxor trots att de egentligen är för breda. Men tonåringar är så lyckligt lottade att de faktiskt kan säga att de behöver en ny jacka just i år, eftersom de vuxit ur den gamla. Det finns också en trend att inte klä sig likadant som föräldrarna. Även detta är ganska nytt. Tidigare ville de unga klä sig som sina föräldrar. Det var ett tecken på att man blivit vuxen. Något av det första en pojke gjorde efter konfirmationen var att gå och köpa sig en hatt för att visa att han hädanefter tillhörde de vuxnas krets. |
LÄS MER: Historia om mode, utseende och hygien
LÄS MER: Kläder förr - en rikedom
LÄS MER: Arbetet förr med att karda ull och spinna lin
LÄS MER: Lätta fakta om klädernas historia
LÄS MER: Jeans - en framgångsrik historia
LÄS MER: Media och påverkan