Frälsningsarmén växte under 1800-talet fram ur metodismen. William och Cathrine Booth tillhörde metodistkyrkan, men fann att de ville arbeta på ett annat sätt. De ville nå socialt utslagna människor både med förkunnelse (lära) och hjälp. De gick därför ut och arbetade mitt i slummen. De startade en förening, som sedan växte till kyrkosamfundet Frälsningsarmén.
Organisationen utformades efter militär modell av den f.d. officeren Booth. Rörelsens tidning heter Stridsropet och fanan bär devisen Blod och eld.
Frälsningsarmén betonar kraven på ett liv efter Bibelns regler, skilt från det vanliga världsliga livet. Vikten av att var och en gör bot betonas också. Därför står det i varje möteslokal en botbänk, dit alla inbjuds att bekänna sin synd och bli frälst.
Frälsningsarmén kom till Sverige på 1870-talet genom Hanna Ouchterlony.
År 1856 bildades Evangeliska Fosterlandsstiftelsen (EFS). Bland dess ledare märktes Carl Olof Rosenius, som var redaktör för tidningen Pietisten. EFS stod Svenska kyrkan nära. Många av kyrkans präster hörde till de "väckta". Man var noga med att nattvardens sakrament endast kunde utdelas i kyrkan. På 1870-talet började dock några missionsföreningar att själva fira nattvard. Detta blev en av anledningarna till att en del fria församlingar bröt med EFS. År 1878 bildades det självständiga samfundet Svenska missionsförbundet.
En gren inom väckelserörelsen betonade särskilt dopet och dess innebörd. De ansåg att s.k. troendedop var det enda riktiga. Före dopakten bekänner man sin kristna tro. Därefter sänks man helt ned i vatten. År 1848 döptes fem vuxna personer i Vallersvik i Halland och den första baptistförsamlingen bildades.
Ur baptistiska rötter växte pingstväckelsen fram. Den betonade extatiska drag som tungomålstal, helbrägdagörelse (healing) och andedop. År 1907 kom pingströrelsen till Sverige från USA. Baptistpastorn Lewi Petrus blev snart en av ledarna. Hans församling - Filadelfia i Stockholm - uteslöts 1913 ur Baptistsamfundet och har sedan dess varit en fri församling.
Även inom Svenska kyrkan fanns väckelsen. Prästen Lars Levi Laestadius verkade i Karesuando. Han såg hur befolkningen hotades av spritmissbruk och fattigdom. I sina predikningar dundrade han mot fylleriet och manade till ändring. Resultatet blev ofta en kraftig reaktion bland åhörarna. De bröt samman i ånger och nöd och upplevde starkt sin omvändelse.
Henrik Schartau var präst i Lund. Han utvecklade en egen stil i sin predikan. Den var uppbyggd efter ett bestämt mönster och var mycket grundlig. Prästens främsta uppgift var enligt Schartau att undervisa i religiösa frågor och därmed hjälpa människorna att leva. Den schartuanska fromheten spreds i synnerhet till Svenska kyrkans församlingar i Västsverige.
LÄS MER: Frälsningsarmén
LÄS MER: Svenska missionskyrkan
LÄS MER: Baptismen
LÄS MER: Pingströrelsen
LÄS MER: Andra kyrkor och samfund