Under medeltiden kulminerade hela denna föreställningsvärld i söndagens mässa. Då samlades människorna i kyrkan för att se det stora undret: då bröd och vin förvandlades till Kristi kött och blod. Allt för att alla välsignelser från Kristi offerdöd skulle strömma ut över folk och bygd. Och den gamla trolleriformeln Hokus-Pokus är faktiskt en folklig sammandragning av de latinska instiftelseorden i mässan: "Hoc est corpus meum" - detta är min kropp.
Reformationen rensade ut riter
Den lutherska tron och kulten kom från 1520-talet att efter hand bli svenska folkets officiella religion. Det är svårt att ange exakt tidpunkt. Det hela gick successivt och i vågor fram och tillbaka. Ofta brukar man nämna årtalet 1593 som slutpunkt. Det var då man vid ett stort kyrkomöte i Uppsala fastställde några av de lutherska bekännelseskrifterna som normgivande för svenska kyrkan. Men det var först i början på 1600-talet som den lutherska konfessionen rättsligt sett blev rikets formella tro.
Med reformationen blev kristendomen mer trosexklusiv än under medeltiden. Trossatserna om frälsningen, rättfärdiggörelsen och vägen till salighet blev det allt dominerande. Bibeln skulle vara trons enda källa: det betydde att en 1500-årig kristen trostradition sköts i bakgrunden. Det liturgiska (ritualer inom kyrkans gudstjänst) fick starkt underordnad betydelse. Många urgamla riter och traditioner förbjöds. Andra ansåg man sig kunna behålla.
Efter 1500-talet blev utvecklingen än mera radikal. Efter hand försvann fler och fler gammalkristna och allmänkyrkliga bruk. Medeltida traditioner som välsignande av åkrar, hus, redskap osv, dog bort. Helgdagar och festdagar plockades ut ur kalendern: särskilt gäller det den s.k. "stora helgdöden" år 1772.
Prästen blev inte som under medeltiden den som i första hand firade mässans heliga mysterier och utförde välsignelsebringande riter. Han blev framför allt läraren, den som förhörde och kontrollerade, och vägvisaren till saligheten. Hans gamla rituella uppgifter kom i skymundan.
Den berömde psykologen Carl-Gustaf Jung har betecknat reformationen som en av mänsklighetens största olyckor. På några årtionden gjorde man sig av med det rituella och liturgiska skyddsnät, säger han, som hade byggts upp under tiotusentals år. Kvar blev den reformatoriske västerlänningen, liksom naken på en klippa i havet, avskalad det rituella skyddet mot livets och tillvarons påfrestningar. Ensam med sin tro och med sin brist på riter.
Jungs referensram var den schweiziska reformationen. Den var reformert och inte luthersk, långt mera radikal än den svenska. Reformationen i Sverige var, tillsammans med den engelska, den gren av reformationsrörelsen som behöll mest av gamla bruk och traditioner. Och fortfarande präglades kristendomen av en lantlig, agrar miljö som gav tron och kulten sina bestämda ramar och förutsättningar.
LÄS MER: Kyrkan och klostren på medeltiden
LÄS MER: Den medeltida kyrkans organisation i Sverige
LÄS MER: Reformationen
LÄS MER: Orsaker till reformationen
LÄS MER: Den svenska reformationen
LÄS MER: Wittenbergs lärda spred protestantismens idéer till Sverige
LÄS MER: Vardagsliv och högtider i ett historiskt perspektiv
LÄS MER: Kyrkoåret
LÄS MER: Medeltidens kultur i Sverige
LÄS MER: Den senmedeltida kyrkans förfall, reformationen och splittringen
PODCAST: Reformationen och kyrkans splittring