En som delade denna åsikt var Gustav III. I februari 1772 skrev han: "Det är visst att det skulle vara en mycket stor fördel för riket, om ett så idogt (flitigt) folk som judarna skulle kunna bosätta sig här."
Hur radikalt detta var framgår om man jämför med Förordningen av 1741 där det heter att: "alle judar, savoyarer, lindansare, komedianter med flere gycklare, vad namn de hava måge, tartare och zigeuner, som med varjehanda ogudaktighet, spådomar, lögn och tjuveri tillfoga menige man stort besvär och olägenhet, jämväl andre sådana utlänningar, som med barometrar, åtskillige sorters glas, te och slige mindre nödige varor inkomma samt redbare penningar med sig bortföra, ofördröjligen skall utvisas ur riket, varhelst de där påträffades."
Måste Aaron Isaac bli kristen?
Ett segdraget maskineri drogs igång när Aaron Isaac kom till Stockholm och ansökte om att få bosätta sig och verka i landet. Skulle han få stanna?
Hans ärende sändes från instans till instans. Hans konstskicklighet intygades, men hans egenskap av jude gjorde ett bifall omöjligt, hette det.
Men intresset för Aaron Isaacs kunskaper och kontakter fanns kvar. Nu började köpslåendet. Var han beredd att konvertera till kristendomen? I så fall skulle han inte endast få rätt att arbeta, utan också betydande förmåner. Aaron Isaac fick åtta dagars betänketid.
Vad han tänkte och kände i den stunden vet vi inte. Var han en smula lockad av de förmånliga villkoren? Eller kände han bara en glödhet vrede över budet? En sorg i hjärtat över bristen på respekt för hans tro? En sak vet vi bestämt. Aaron avböjde de åtta dagarnas betänketid. Han var färdig för beslut genast.
"Käre Herre, börjar hans svar, jag behöver ingen betänketid. Jag vill inte byta tro for allt guld i världen. Jag har inte kommit hit for att sälja eller byta min religion, genom vilken jag hoppas bli salig."
Ärendet var kinkigt och manglades vidare i nära nog ett år utan att någon lösning nåddes. Men så äntligen skedde något. Genom en kunglig resolution den 2 maj 1775 fick Sverige sina första skyddsjudar. Aaron Isaac var en av dem.
Aaron fick också tillstånd att ta emot 10 män över 13 år, en s.k. minjan, det minimital som krävs för att en judisk gudstjänst ska kunna hållas, han fick tillstånd att anlägga en begravningsplats och inkalla en rabbin. Därmed grundades Stockholms judiska församling 1775.
Samma år blev Marstrand en frihamn, porto franco, där främmande trosbekännare fick rätt att bosätta sig och verka i näringsfrihet och inte minst i religionsfrihet. Några år senare hade Marstrands judiska församling ett sextiotal medlemmar.