Gandhi inleder sin långa resa som frihetskämpe

Natten den 7 juni 1893 kastades den unge advokaten Mohandas Gandhi av tåget under en resa i Sydafrika efter att ha vägrat ge upp sin plats i en "endast för vita-kupé". Den bittra incidenten kom att få stor inverkan på hans beslut att stanna kvar i Sydafrika och bekämpa den rasdiskriminering och segregationspolitik som indierna utsattes för där.
M

Mohandas Gandhi som ung advokat i Sydafrika, ca 1900.

Gandhi kastas av tåget

År 1893

En ung advokat, utbildad i London och klädd i prydlig kostym, sitter på tåget från den sydafrikanska kuststaden Durban, på väg upp till huvudstaden Pretoria där en domstolsförhandling väntar.

Självklart har han löst en förstaklassbiljett, för att i lugn och ro kunna förbereda sig inför det arbete som väntar när han är framme. När han klev ombord fick han långa blickar av några av de andra passagerarna, men inget mer hände. Han läser och tänker och antecknar flitigt. Men så till sist kommer konduktören, som blivit ditkallad av en medresenär. Det börjar bli kväll och snart ska vagnen bäddas för natten. Där går gränsen, förklarar den upprörde mannen som kallat på konduktören; han kan under inga som helst villkor acceptera att sova i samma kupé som en icke-vit.

ANNONS

Det är då som den unge advokaten, den 24-årige indiern Mohandas Gandhi, kanske för första gången i sitt liv väljer att protestera. Istället för att acceptera det konduktören säger insisterar han på att få sitta kvar. Han visar sin biljett, han har betalt för att resa i första klass. Han är utbildad i London, det brittiska imperiets huvudstad, han är jurist. Han tänker inte låta sig behandlas som en andra klassens medborgare.

Vagnen är enbart för vita, förklarar konduktören. Sådana är reglerna. Det finns inget han kan göra. Men Gandhi vägrar att flytta till tredje klass. Nästa gång tåget stannar, i Natalprovinsens huvudstad Pietermaritzburg, kastas han därför av på perrongen och hans bagage slängs ut efter honom. En lång, kall, mörk natt väntar honom i tågstationens väntrum.

"Jag var livrädd", mindes Gandhi långt efteråt, när han sedan länge förvandlats till den världsberömde fredskämpen och antivålds-aktivisten med hedersnamnet Mahatma ("den store anden"). "Det satt en vit man i väntrummet den natten, och jag var rädd för honom. Vad är min plikt, frågade jag mig själv. Ska jag fly tillbaka till Indien? Eller ska jag stanna och gå vidare, med Guds hjälp, och möta vad som väntade mig? Jag bestämde mig för att stanna och lida. Mitt aktiva användande av icke-våld inleddes den dagen."

Den unge Gandhi

Dessförinnan hade Mohandas Gandhis liv inte direkt gett någon föraning om den enorma betydelse han en gång skulle komma att få. Han växte upp i den lilla furstestaten Porbandar i nuvarande Gujarat i nordvästra Indien, som det yngsta barnet till den fjärde hustrun till statens dewan (ungefär statsminister). En man med möjligheter, med andra ord, men samtidigt i skuggan av ett stort antal äldre syskon.

Han uppfostrades strikt religiöst i en traditionell hinduisk miljö, där vegetarianism och den yttersta respekt för allt levande var självklara ledord.

Men Gandhis uppväxt var orolig, har han själv förklarat i sin öppenhjärtiga självbiografi, Mina experiment med sanningen. Han giftes bort redan när han var tolv år gammal, men plågades av vad han kallade en "alltför stark sexualdrift". Han led även av en ibland oemotståndlig längtan efter att få äta kött. I skolan var han medelmåttig, tyckte han själv, men drevs hela tiden ändå vidare av en diffus ambition om att göra något stort av sitt liv. Så fort han fick chansen övertalade han därför sin familj att skicka honom till London, för att studera på riktigt. En man som mötte honom på den långa båtfärden dit skulle senare beskriva den unge Gandhi som mycket blyg och osäker, angelägen om att ge ett raffinerat, världsvant och "brittiskt" intryck. Han hade tagit danslektioner, övat sig på att konversera, slipat på sin accent. Men i själva verket framstod han som "ett obstinat barn med stort ego".

Fann sitt kall i Sydafrika

Den unge Gandhi fortsatte att vara blyg och försagd, men under åren i London sög han åt sig kunskaper från alla håll, som han långt senare skulle ha stor nytta av. Däremot gav hans utbildning inte någon omedelbar materiell utdelning. När han efter tre år kom tillbaka till Indien hade han svårt att få någon lämplig anställning. Istället tvingades han söka sig vidare, till Sydafrika, en annan del av det brittiska imperiet. Där levde sedan länge en stor emigrerad indisk befolkning nära botten i det strikt hierarkiska, djupt rasistiska samhället.
Och det var alltså där Gandhi till sist fann sitt kall, som agitator och samhällsförbättrare.

I hela 21 år blev han kvar, allt mer aktiv i kampen för att ge de indiska emigranterna samma rättigheter som de vita - en kamp under vilken han steg för steg utvecklade de antivåldskampanjer och bitvis dramatiska protestaktioner som han senare skulle tillämpa i stor skala i Indien.

ANNONS

Berömd frihetskämpe

År 1915, 46 år gammal, var Mohandas Gandhi tillbaka i sitt hemland. På kort tid blev han berömd för sin kompromisslösa kamp mot det brittiska kolonialväldet. Vid det laget hade han lagt sin tidigare västerländska klädstil bakom sig och gick klädd i ett traditionellt handvävt höftskynke, en dhoti, och gav på många sätt intryck av att vara en klassisk guru, asketisk och strikt religiös.

Gandhi drev en kampanj vars kärna var icke-samverkan. Det innebar en bojkott av brittiska varor, av brittiska ämbeten och myndigheter, av brittiska domstolar och skolor. Han uppmanade sina medkämpar att vägra lyda lagar och att vägra betala skatt.

Men - och detta var ett centralt inslag i hans tankar, avsett att göra kampen fullständigt rättfärdig - under inga som helst villkor fick man ta till våld. Snart var han känd över stora delar av världen, och sågs av många som ett slags modern Jesus, en fredens och kärlekens ljusgestalt.

Inte minst kritiserade han det västerländska hyckleriet, talet om framsteg, rättvisa och rättssäkerhet, samtidigt som de vitas kolonialvälden hölls vid liv av ett brutalt förtryck och motiverades med mer eller mindre uttalade rasistiska fantasier.

Indiens självständighet, krig och våld

Först 1947 blev det Gandhi så länge hade kämpat för verklighet. Den 15 augusti förklarades Indien självständigt, men vid det laget hade hans dröm redan börjat förvandlas till en mardröm. Spänningarna mellan landets hinduiska och muslimska befolkningar hade vuxit, och när en brittisk kolonialtjänsteman drog ett streck på en karta och skapade nationen Pakistan utbröt kaos. Mer än en miljon människor tros ha dött under folkomflyttningarna och striderna.

Krig och våld följde i spåren av Mohandas "Mahatma" Gandhis fredliga kamp. Själv sköts han till döds året därpå, av en hindunationalist som tyckte att han svikit sitt eget folk. Den 31 augusti 1948 kremerades "den store anden" vid floden Yamunas strand. Mer än en miljon människor hade samlats för att se på. Från himlen släppte stridsflygplan ned väldoftande rosenblad över sorgeprocessionen.

LÄS MER: Mahatma Gandhi

LÄS MER: Mahatma Gandhi - en studie om civil olydnad

LÄS MER: Gandhi, icke-våldsprincipen och Indiens självständighet

Uppgifter och frågor

Frågor till texten:

  1. Hur kom det sig att fredskämpen Gandhi kastades av ett tåg, trots att han löst förstaklassbiljett?
     
  2. Varför stannade Gandhi kvar så länge i Sydafrika?
     
  3. Gandhi har blivit en symbol för civil olydnad. Motivera.
     
  4. Varför blev Gandhis dröm om Indiens självständighet inte riktigt som han hade tänkt sig? Vilken konflikt blossade upp efter att Indien blivit självständigt?
     

 

VILL DU VETA MER? Läs Mahatma! Eller konsten att vända världen upp och ner av Zac O'Yeah (2008).

 

FÖRFATTARE

Text: Magnus Västerbro, författare och journalist med inriktning på historia
Webbsida: https://www.facebook.com/vasterbro

Är du intresserad av att läsa fler spännande berättelser av författaren så rekommenderas 101 historiska händelser - en annorlunda världshistoria.
Bokens webbplats

 

Senast uppdaterad: 13 mars 2024
Publicerad: 1 maj 2023

ANNONS

ANNONS

Liknande filmer och poddradio

Liknande artiklar

SO-rummet bok
M
Kipling

Rudyard Kipling och Djungelboken

Rudyard Kipling föddes 1865 i Indien och skickades som sexåring till England för att gå i skola....

M
MLK i talarstolen

Svart kamp i sydstaterna

De svartas kamp för jämlikhet i USA, särskilt i sydstaterna, ledde under andra hälften av 1900-...

L
Bröderna  Lumiere

Lätta fakta om filmens tidiga historia

Det hela började faktiskt på Grand café i Paris. Lördagskvällen den 28 december 1895 visade de båda...

M
Dreyfusaffären

Dreyfusaffären - ett av historiens mest kända justitiemord

År 1894 blev den franska officeren Alfred Dreyfus oskyldigt dömd för högförräderi. Dreyfus, som var...

M
Båt på en flod.

Floderna och de första stora civilisationerna

Världens första stora civilisationer uppstod i dalarna längs stora floder. Vid floderna Eufrat och...

S

Charles Darwin - evolutionslärans fader

Under 1830-talet deltog den brittiske biologen Charles Darwin i en fem år lång expedition till...

ANNONS

Ämneskategorier

Hi

Kända personer 1776-1914

Historia om några av det långa 1800-talets mest kända personer och deras levnadsöden.

Hi
Karta

Indiens historia

Historia om Indien. Här finns material som behandlar landets historia i små och stora drag.

Sh

Rasism och främlingsfientlighet

Rasism och främlingsfientlighet grundar sig på idén om att mänskligheten kan delas in i grupper som är olika mycket...

Relaterade taggar

Hi
Civil olydnad

Civil olydnad

Civil olydnad är en form av motstånd utan våld som går ut på att öppet trotsa en av myndigheterna...

Hi
Porträtt

Mahatma Gandhi

Mahatma Gandhi var Indiens store icke-våldsledare. Han mördades 1948 av en hinduisk fanatiker....

Hi
Vietminh

Kolonial frigörelse

När andra världskriget var över och vunnet levde fortfarande en majoritet av världens folk kvar...

Hi
Kolonialism

Kolonisation och kolonialism

Kolonisation är när en stat tar ett område utanför sitt eget land i besittning. Kolonialism är...

Liknande Podcasts

SO-rummet podcast icon
L

Nobelprisets historia

av: Julia, Kristoffer och Mattias
2016-12-07

I Nobelveckan pratar Mattias, Julia och Kristoffer om Nobelprisets historia. Lyssna gärna som uppladdning inför Nobeldagen 10 december.

+ Lyssna