När utvecklingen såg ut att upprepa sig i en annan region på Balkan, Kosovo, fanns det en stark opinion för att världssamfundet skulle agera tidigt och kraftfullt. Men oenigheter i FN:s säkerhetsråd, där Ryssland och Kina lämnade veto mot militära aktioner med hänsyn till suveränitetsprincipen, gjorde att det var västalliansen Nato som ingrep.
Eftersom insatsen inte hade fått tillåtelse från säkerhetsrådet var den ett brott mot folkrätten. Samtidigt menade många att den var moraliskt rättfärdigad.
1999 sade FN:s dåvarande generalsekreterare Kofi Annan att FN behövde ta större ansvar för människor säkerhet vid humanitära katastrofer. Med bakgrund av detta tillsattes en kommission som skulle utreda förhållandet mellan humanitär intervention och nationell suveränitet.
Kommissionens arbete ledde fram till principen om skyldigheten att skydda (Responsibility to Protect, R2P) som antogs av FN:s generalförsamling 2005.
Argument för och emot
Enligt förespråkare av rätten till intervention finns det både legala och moraliska argument för att världssamfundet ska bli mer aktiva i att ingripa för att skydda människor. De pekar på FN-stadgans skrivelser om mänskliga rättigheter och att de bör värdesättas lika högt som suveränitetsprincipen och våldsförbudet.
De moraliska argumenten grundar sig i alla människor lika värde och att detta blir än viktigare i en globaliserad värld där det inte finns möjlighet att påstå att man inget visste om vad som pågick, även om det är i en annan del av världen.
Motståndare menar att den nationella suveräniteten är den viktigaste principen i hela det internationella systemet. Att rucka på den skulle innebära att äventyra den globala stabiliteten. De är också tveksamma till att stater verkligen är så altruistiska att de riskerar egna soldaters liv bara för att skydda människor i andra länder. Många svaga stater, särskilt de som har kolonialismen i färskt minne, är rädda för att rätten till intervention kan komma att missbrukas av stater med större militär styrka.
Att förbättra situationen för människor som befinner sig i en humanitär kris ses emellertid allt mer som att det ligger i alla staters gemensamma intresse. Detta har med globaliseringen att göra. När världen blir mer och mer sammankopplad så kan en kris även i ett land som ligger långt borta påverka oss.
Men frågan om det ska, eller ens kan, göras med militärt våld kvarstår. Enligt vissa är det inte möjligt att åstadkomma stora samhällsförändringar genom utländsk intervention. För att förändringarna ska vara långsiktigt hållbara måste de ske genom att ett lands invånare själva skapar dem. Två sätt att möta detta problem är omfattande civil-militär samverkan och säkerhetssektorreform.
LÄS MER: Suveränitetsprincipen och humanitär intervention
LÄS MER: Folkrätt och krigets lagar
LÄS MER: Vad är folkrätt?
LÄS MER: Internationell rätt
LÄS MER: Internationella brottmålsdomstolen (ICC)
LÄS MER: Förenta nationerna: Internationella brottmålsdomstolen (ICC)
LÄS MER: Förenta nationerna: Internationella domstolen
LÄS MER: Folkfördrivning, etnisk rensning och folkmord
LÄS MER: FN och internationell säkerhetspolitik (artikelserie)
LÄS MER: Mänskliga rättigheter