Jul - gåvornas, ljusens och matens högtid

Julen i Sverige är en festlig blandning av både gamla traditioner och nya seder. Här berättas om historien bakom julmaten, införandet av julgranen och julkrubban, julklapparnas ursprung, den unika svenska jultomten, den mystiska julbocken och den stämningsfulla julottan tidigt på juldagens morgon.
M
Jultomte

Jenny Nyström (1854-1946) är introducerade den svenska tomten genom sina illustrationer.

Inför julen

Julen är i Sverige - som i andra länder - en blandning av gammalt och nytt, av religiöst och profant (icke heligt), av inhemskt och utländskt. Den omfattar fler arbetsfria dagar både för skolbarn och vuxna än någon annan helg, och vissa år kan antalet "klämdagar" bli så lite att man med offrar ett par semesterdagar för att kunna vara ledig i drygt två veckor. På svenska julkort är julen nästan alltid "vit", dvs snön ligger djup och inbjuder till skidåkning, men i själva verket är det ytterst sällan som man i landets södra tredjedel kan njuta av en sådan idealjul.

ANNONS

I hemmen är det barnens julkalender och adventsljusen som vittnar om att julhelgen närmar sig. Men då har redan de mera spektakulära juldekorationerna sedan några veckor glittrat i skyltfönstren och över affärsgatorna. 

Strax före jul pyntas så hemmet med alla möjliga julprydnader - ljusstakar, löpare och bonader, tomtar, änglar och kanske ett pepparkakshus. Vintergrönt som lingonris och tallris hör till, t.ex. i form av en krans på ytterdörren. Julens blommor är mest röda - julstjärnor, tulpaner och begonior, men också rosa, vita och ljusblå, som den starkt doftande svenska favoriten, hyacinten.

En säregenhet i de nordiska länderna är att det är dagen före juldagen, dvs julafton den 24 december, som är helgens höjdpunkt då man äter julmiddagen och delar ut julgåvorna, dock först sedan man på eftermiddagen tittat på SVT:s populära "Kalle Anka-program" med klassiska Disneyfilmer och andra julklassiker.

Julmaten

Julens mat hör till de riktigt gamla inslagen, men även den håller på förändras. Förr i tiden skiftade julmenyn starkt mellan kust och inland, mellan norr och söder, mellan fiskare och bönder osv. Numera, när de flesta råvarorna kommer från storindustrier, har de lokala variationerna gett vika för ett centraldirigerat utbud av hel- eller halvfabrikat.

En påfallande stor del av julmaten består av fläsk, och invandrare frågar ibland varför svenskarna firar Jesus födelse med att äta griskött. Det är ett minne av att salt fläsk länge var det kött svenskarna åt året runt. Grisarna slaktades när de var som fetast på hösten, fläsket konserverades i saltlake och skulle sedan räcka till nästa höst. Men en eller ett par "julgrisar" sparades vid höstslakten och fick leva till lucia. Julen var den enda tid på året då man fick äta färskt kött, och det betraktades som en stor njutning. Den aspekten är ju inaktuell numera, men så konservativa är våra matvanor att en jul utan skinka, sylta och fläskkorv är otänkbar för många.

Det finns en svensk standardjulmiddag, även om ambitiösa husmödrar försöker göra den mera personlig med hjälp av ärvda specialiteter. Den börjar med smörgåsbord, dvs några sorters inlagd sill, leverpastej, rökt korv, kalla röror och annat, men som vid julbordet är förstärkt med t.ex. kokt fläskkorv, fläsksylta, kalla stekta revbensspjäll och framförallt husmoderns stolthet, den hela, sockersaltade, kokta (eller ugnsbakade) och griljerade skinkan.

Till smörgåsbordet hör småvarmt, t.ex. stekta köttbullar och Janssons frestelse (potatisgratäng med ansjovis). Brödet är ofta vörtbröd där man som degspad använt ölvört varav brödet får en säregen söt arom.

Efter smörgåsbordet följer i det traditionstrogna hemmet lutfisk, dvs. torkad långa eller sej som under ett par veckor blötts upp i ömsom vatten, ömsom lut, så att den sväller upp och blir mjuk i köttet. Den är ett minne av medeltidens julfasta när man i ett par veckor före jul måste hålla fiskdiet och då det under vintern var svårt att få tag på färskvara. I och med reformationen blev lutfisken strängt taget onödig, men den hade vid det laget blivit så förknippad med julfirandet att vi fortsätter med den än idag, 500 år senare. Lutfisken äts vanligen med en béchamelsås och/eller smält smör och kryddas rejält på tallriken med salt, kryddpeppar och vit- eller svartpeppar.

ANNONS

Efterrätten är ofta risgrynsgröt serverad med t.ex varm mjölk och kanel. Gröt var förr i många hem julens huvudrätt eftersom den var lätt att tillaga i stora mängder. Som ett minne av detta omges den med diverse ritualer, bl.a. är det vanligt att den som hittar den gömda mandeln först måste uttala ett grötrim.

Till julens mat får väl också räknas de pepparkakor (utan tillstymmelse till peppar, numera) som brukar bakas i form av hjärtan eller som profiler av julens olika attribut: gran, gris och bock.

Julgran och julkrubba

Julgranen och julkrubban hör till de nyare julsederna. Båda kommer från Tyskland, granen redan vid mitten av 1700-talet till överklassen. Det var först under slutet av 1800-talet som den spreds även till arbetarhemmen och bondgårdarna. Eftersom den var typisk för det lutherska julfirandet stötte den inte på något motstånd utan kunde tidigt få pryda även kyrkorna. Där var däremot länge julkrubborna portförbjudna. På kontinenten räknas de som typiskt katolska, och den attityden hade även det svenska prästerskapet. Men när en djärv och välkänd prästman på 1920-talet väl dristat sig att bygga upp en julkrubba i sin kyrka i en storstadsförsamling bröts snart isen, och numera är julkrubban ett självklart inslag i kyrkorna under advent. Men också på sjukhus, förskola och i hemmen arrangerar man ofta krubbor i mindre skala.

Julklappar

I Sverige kallas julpresenterna för julklappar, ett namn de fick långt innan jultomten (se nedan) var påtänkt. Då smög man sig på julkvällen fram till dörren hos den som skulle ha gåvan, bankade (klappade) hårt på dörren och kastade in presenten, helst utan att bli igenkänd innan man snabbt försvann i mörkret. Julklappen hade då nämligen ofta en ironisk eller elak notering på omslaget. Denna poetiska genre lever kvar i form av de numera oftast mera lustiga än förolämpande julklappsrim som under veckorna före jul förvandlar svenskarna till en nation av diktare. Mindre lyriska - vanligen bara  "God jul" - är de hälsningar i form av julkort som många fortfarande skickar via mejl eller post i december.

Jultomten

Jultomten kallas den svenska versionen av den figur som i de flesta europeiska länder ger barnen julgåvor, helgonet Sankt Nikolaus. Innan han nådde Sverige var det julbocken (se nedan) som skötte hans uppgifter, men på 1870-talet blev det gamla helgonet så känt i Sverige genom inflödet av tyskt julpynt, att man inte längre kunde värja sig mot honom. Han slog raskt ut julbocken i svenskarnas julmedvetande men fick här ett nytt namn som lånades från en gestalt i svensk allmogevidskepelse, "tomten". Denne var en dvärgvuxen väktare av bondens gård, inte särskilt knuten till julen eller julgåvorna, utom att man brukade sätta ut en skål gröt åt honom på julnatten. Men sedan en välkänd konstnärinna, Jenny Nyström, från 1880-talet i tusentals julbilder gett jultomten en egen svensk profil som anknöt till tomtens tänkta utseende, blev han snabbt den svenska julens viktigaste symbol. 

En skillnad råder mellan den svenske jultomten och hans kontinentala kolleger, nämligen att de senare påträffas i sinnevärlden mest bara i varuhus och på julgatorna. I Sverige är det en vuxen familjemedlem eller en "inhyrd" granne som klär ut sig till tomte och försöker uppträda så att barnen inte ska känna igen honom eller henne när han/hon med sin säck på ryggen bankar på dörren och ställer den traditionella inledningsfrågan: "Finns det några snälla barn här?".

Julbocken

Julbocken är ett typiskt svenskt julpynt som oftast är gjord av halm. Den är svenskarnas äldsta julsymbol och härstammar troligen från den djävulsfigur som uppträdde i Nikolausupptågen i medeltidens skolor. Längre fram i tiden var han huvudrollsinnehavare i ett lustigt litet juldrama som ungdomarna uppförde i gårdarna i samband med att de tiggde mat och dryck till julens danstillställningar. På 1700-talet fick han så uppdraget att iförd bockmask dela ut julgåvorna på julafton. Men efter att jultomten vid slutet av 1800-talet tagit över den funktionen lever han bara kvar som prydnadsföremål.

ANNONS

Julottan

Julottan, dvs den tidiga mässan på juldagens morgon, är en rest av medeltidens nattliga julgudstjänster, som reformationen reducerade till en enda. Den hölls förr mycket tidigt men numera brukar klockan sju vara en vanlig tidpunkt. 

Så länge man for till kyrkan med hästdragen släde och med flammande tjärvedsbloss, som vid framkomsten samlades till ett stort bål vid kyrkogrinden, var detta en mycket romantisk tillställning. Ännu i våra dagar är en svensk lantkyrka upplyst med levande ljus ett stämningsfullt sceneri som man sent glömmer.

LÄS MER: Jul

LÄS MER: Advent, lucia och julfirandet förr

LÄS MER: Julens och det svenska julfirandets historia

LÄS MER: Kristna traditioner och högtider

LÄS MER: Det stora julstöket förr

PODCAST: Varför firar vi jul?

PODCAST: Julmatens historia

PODCAST: Jesus födelse

Visste du att:

  • Det är framförallt julbordet som numera skiljer svenskarnas julseder från andra folks.
     

Uppgifter och frågor

Frågor till texten:

  1. Ge exempel på vi i Sverige brukar pynta våra hem inför julen.
     
  2. Vilka är de huvudsakliga beståndsdelarna i den traditionella svenska julmiddagen?
     
  3. När började julgranen och julkrubban bli en viktig del av det svenska julfirandet? Berätta också kortfattat om deras ursprung.
     
  4. Berätta kortfattat om julklapparnas ursprung i Sverige och hur traditionen har förändrats över tid.
     
  5. Förklara kortfattat varför den svenska jultomten är unik.
     
  6. Julbocken är idag ett prydnadsföremål (ofta i halm) som vi ställer fram till jul. Men vilken betydelse hade julbocken förr inom svensk jultradition?
     
  7. Vad är julottan?

Fundera på:

  1. Varför tror du att vissa gamla jultraditioner, som till exempel lutfisken, fortfarande är populära trots att de inte längre är nödvändiga ur ett praktiskt perspektiv?
     
  2. Hur har kommersialiseringen av julen har påverkat de traditionella sätten att fira jul i Sverige? Har till och med kommersialiseringen förändrat betydelsen av julen? Motivera ditt svar.
     

 

Litteratur:
Jan-Öjvind Swahn, Svenska traditioner, Ordalaget Bokförlag, 2010
Jan-Öjvind Swahn, Den svenska julboken, Wiken, 1993
Nils-Arvid Bringéus, Årets festseder, LT förlag, 1976
Julius Ejdestam, Våra folkfester, Rabén & Sjögren, 1971
Carl Henrik Martling, Kyrkans år och dagar, Verbum, 1993
Ebbe Schön, Folktrons år: gammalt skrock kring årsfester, märkesdagar och fruktbarhet, Rabén & Sjögren, 1989
Jonas Frykman (red.) och Orvar Löfgren (red.), Svenska vanor och ovanor, Natur och Kultur, 1991
Christer Topelius, En årsrunda: 75 helger, högtider och gamla bemärkelsedagar, Tiden, 1989

 

Text: Jan-Öjvind Swahn, kulturhistoriker och författare
Omarbetad version av ett avsnitt i en publikation utgiven av Svenska institutet.
Webbplats: Svenska institutet
 

Senast uppdaterad: 22 november 2023
Publicerad: 19 november 2023

ANNONS

ANNONS

Liknande filmer och poddradio

Liknande artiklar

M
Nu är det jul igen

Advent, lucia och julfirandet förr

Advent, lucia och jul har i Sverige genomgått många förändringar över tid. Adventsljus, som nu är...

M
Tårta och firande

Svenska ceremonier och seder - från vaggan till graven

De senaste hundra åren har inneburit att de ceremonier som förr i tiden var förknippade med...

M
Kräftfiske

I kräftkalasens tid

I fullmånens sken med kulörta lyktor, dilldoft, kalla nubben och uppsluppen stämning framstår...

M

Bröllop förr och idag

Det är sköna maj, bröllopsklockorna ljuder och brudparet duckar för risgrynen som regnar på...

L

Det stora julstöket förr

Hur ofta suckar vi inte över allt extra arbete till jul med att baka och städa, handla och laga...

M

Fastan och påsken

Fastan, passionstiden, stilla veckan och påsk är typexempel på religiösa seder i kristen tappning....

ANNONS

Ämneskategorier

Hi

Svenska högtider och traditioner förr och idag

Historia om svenska traditioner, högtider och symboler. Högtidernas firande har sitt ursprung i religionen och i...

Re

Kristendomens riter

Dop, konfirmation, nattvard, bröllop och begravning är några av kristendomens heligaste och viktigaste ritualer.

Relaterade taggar

Re
Julstämning

Jul

Julen är en av de största kristna högtiderna och firas till minne av Jesus födelse. Julfirandet är...

Re
Medeltida marknad.

Mat och dryck

I tiotusentals år har människans jakt på föda både förändrat samhället och fört det framåt....

Liknande Podcasts

SO-rummet podcast icon
M

Våffeldagen

av: Mattias Axelsson
2021-03-22

I veckans avsnitt pratar Mattias Axelsson (gymnasielärare i bl.a. religionskunskap) om våffeldagen.

+ Lyssna

SO-rummet podcast icon
M

Fastlagen och fastan

av: Mattias Axelsson
2021-02-15

I veckans avsnitt pratar Mattias Axelsson (gymnasielärare i bl.a. historia) om fastlagen och fastan.

+ Lyssna

SO-rummet podcast icon
L

Kristi himmelsfärdsdagen och pingst

av: Mattias Axelsson
2018-05-10

Mattias sätter sig själv i studion för att förklara lite kort om Kristi himmelsfärd och om pingsten.

+ Lyssna

SO-rummet podcast icon
L

Jesus död och uppståndelse

av: Juia, Mattias och Kristoffer
2017-04-12

När påsken närmar sig pratar Julia, Kristoffer och Mattias om Jesus död och uppståndelse, själva orsaken till det kristna påskfirandet.

+ Lyssna

SO-rummet podcast icon
L

Julmatens historia

av: Julia, Kristoffer och Mattias
2016-12-14

Mattias, Julia och Kristoffer avslutar säsongen 2016 med att tända en brasa och prata om julmatens historia. Hur länge har vi ätit julmat och varför äter vi det?

+ Lyssna