Den första signalen om det gamla jordbrukarsamhällets förestående undergång kom med skiftesreformerna. Byarna splittrades och istället för att vara "strimlad" i olika tegar kring byn kom varje bondes mark att ligga samlad kring den egna gården.
När Sverige industrialiserades började en väldig folkvandring till städerna från mitten av 1800-talet och den blev dödsstöten för det agrara samhället. Samma process ser vi idag i Tredje världen, men nu i ännu större skala. Kommer religiositeten där att förändras på liknande sätt som som i vårt land?
Urbaniseringen bröt ner det svenska bondesamhället. Befolkningen flyttade ut, det ekonomiska underlaget sviktade. Samtidigt förändrade folkskoleundervisningen i grunden möjligheten till utbildning och yrkesval.
Byn och socknen förlorade på så sätt mycket av sin betydelse som gemenskapsform. Människornas vardag förändrades: granngemenskapen, byalagen - allt! Äldre generationer bodde inte längre kvar "på undantag" i byar eller gårdar, i kontakt med yngre generationer. I folkvandringens spår uppstod kärnfamiljen (mamma-pappa-barn). Från städer och tätorter spred den sig också ut på landsbygden. De gamla hamnade på ålderdoms- och pensionärshem, barnen i förskolan.
Resultatet blev främlingskap. Den moderne, protestantiske västerlänningen tonar fram som en rotlös och olycklig människa. Det var i samband med urbaniseringen som den kristna tron upphörde att vara samhällets och människornas sammanhållande band och förvandlades till en privat livsåskådning.
Den kyrkliga seden bröts
Urbaniseringen har slagit hårt mot sockenliv och kyrkoorganisation. Mot hela den kristna traditionen. Fram till tiden för industrialiseringen var kyrkan socknens och bygdens centrum.
Sockenprästen och kyrkvärdarna (från 1600-talet också sexmännen - en slags ordningsmän i socknarna) hade länge att övervaka att de kristna traditionerna och påbuden efterlevdes i vardagen. En kyrklig kontrollinstitution växte fram. Särskilt vakade man över kyrkogång, äktenskap och sexualvanor. Också ekonomiska åtaganden som tiondeuppbörden (en kyrklig skatt) kontrollerades noga - det var ju på så sätt den kyrkliga apparaten kunde hållas igång.
Från reformationstiden kom prästernas kontroll över människorna också att omfatta läran. Som hjälp och instrument hade man katekesen och en omfattande förhörsinstitution. Vid årliga husförhör skulle folk redovisa sin kristendomskunskap, i första hand det som stod i katekesen. Husförhör finns ännu kvar på många håll, fast i förändrad form.
Fram till 1800-talets mitt skulle man gå till nattvarden åtminstone en gång om året. Dessförinnan gick man till skrift: antingen på lördagens eftermiddag eller, vanligare, på söndagens morgon. Här fick prästen nya möjligheter att förhöra och undervisa samhällets människor om kristen tro och kristet liv. Han utgick då från katekesen.