Längs Afrikas östkust
Några av de intressanta punkter som kan noteras i reseskildringarna rör hans resor längs Afrikas kust. Där beskriver han vardagsliv, relationer till icke-muslimer och hans relation till de olika hustrur som han gifte sig med under sina resor.
I resorna längs Afrikas östkust - från Mogadishu (i dagens Somalia) till Kilwa (en handelsstad belägen i nuvarande Tanzania) - beskrivs enorma rikedomar, rika köpmän och viktiga handelsstäder som levererade värdefulla varor till arabiska städer norrut - varor som guld, kristall, elfenben och olika former av rökelse. Intressant är att Ibn Battuta valde att resa söderut längs Afrikas kust. För honom var det förmodligen naturligt. Han såg på denna kust som en del av den värld han själv tillhörde.
En annan fråga är om han reste söderut just i syfte att veta var gränserna för världen går. Dock vände han tillbaka till Mecka i syfte att delta i vallfärden.
Folks vardagsliv levandegörs i Ibn Battutas reseskildring
En ytterligare intressant aspekt av Ibn Battutas reseskildring är att han beskriver matvanor och andra vardagliga fenomen. Svårigheter att finna mat som han anser tillåten enligt islam (halal) är ett exempel. Ett annat rör hans ogillande av det mesta som var kinesiskt. Det brukar förklaras med att kineserna inte var muslimer och att till exempel maten ofta innehöll fläskkött.
Han beskrev även behandlingen av slavar, konkubiner och bruket av tidsbegränsade äktenskap. Han förfärades över den frihet som gavs kvinnor i turkiska områden och i områden i Centralasien. Han tyckte även att kvinnor visade för mycket av sin kropp på Maldiverna och i Indien. Samtidigt nämns tio giftermål under hans resor. Det kan dock ha varit fler, texten är inte helt tydlig på denna punkt. Hans hustrur reste inte med honom och äktenskapen kan ha varit en form av överenskommelse mellan Ibn Battuta och hans hustrur enligt en möjlighet inom sunniislam att ingå reseäktenskap. Dessa är baserade på ett avtal som kan inkludera längden på äktenskapet. Han beskriver även skönheten hos kvinnor i Mecka och att de hellre svälter en dag i syfte att köpa parfym för pengarna som var avsedda för mat. Dessa iakttagelser och beskrivningar av vad Ibn Battuta uppfattade i olika miljöer gör hans reseskildring många gånger intressantare som historia än beskrivningar av det ena kungadömet som avlöser det andra. Inblickarna i vardagsliv under 1300-talet är säkert även ett skäl för att hans reseberättelse är populär än idag.
Ibn Battuta ville framhäva islams storhet
Ibn Battutas resande är sammantaget den längsta sträckan som finns dokumenterat att någon person färdats vid denna tidpunkt i historien, det vill säga under 1300-talet. Under sitt resande kom han i kontakt med människor från en rad olika religioner och etniciteter. Han var uppväxt i en miljö (nuvarande Marocko) som vid denna tid var en del av en framstående andalusisk kultur, där han förmodligen var van att träffa på såväl kristna som judar. Under sin första resa stannade han under fastemånaden ramadan i Damaskus innan han reste från staden med en av de vallfärdskaravaner som utgick därifrån. I Damaskus stötte han på vallfärdande från Centralasien, olika former av islam och en rad människor av olika bakgrunder. Hans fromhet gjorde honom nyfiken på andra muslimers (speciellt de utbildades) tankar om islam och han intresserade sig vid flera tillfällen för - och tog hjälp av - människor av annan religionstillhörighet än islam. För den som känner till de olika formerna av islam som t.ex. sufism eller grenar av sunniislam som inte accepterar sufism, är hans reflektioner intressanta och ger en bild av en brytningstid där islams mystiska rörelser (sufismen) växte sig allt starkare.
På ett mer personligt plan var Ibn Battuta en djupt religiös människa, och för honom var det viktigt att hans reseskildring skulle uppmuntra samtida muslimer att utföra sina plikter. Denna sida av Ibn Battuta är ofta bortglömd, men det kan ses som ett mål med reseskildringen att visa på islams storhet och att inspirera muslimer till att verkligen praktisera sin religion.
Populär och inflytelserik än idag
Det finns inte belagt att Ibn Battuta förde anteckningar och skrev på sin reseskildring under själva resorna. Den självbiografiska dokumentationen rörande hans resande författades under slutet av hans liv. I samarbete med sin redaktör, Ibn Juzayy, berättade han om sitt resande, och det är denna berättelse - efter hemkomsten - som ligger till grund för reseskildringen. Även om det nog står klart att vissa resor bygger på återgivelser i andra berättelser, ger Ibn Battutas reseskildring en såväl spännande som ovanlig insikt i samhällsliv under den senare delen av medeltiden.
Idag är Ibn Battuta en känd person i många sammanhang. I länder med muslimsk majoritetsbefolkning har gator och torg uppkallats efter honom. Ett köpcentrum i Dubai bär hans namn och hans resor illustrerats i olika delar av denna gigantiska shoppinggalleria. Människor från hela världen följer i hans fotspår och gör om hans olika resor. Hans reseskildring kommer ofta i nytryck och på en rad olika språk. Hans verk studeras av forskare och nya böcker skrivs kontinuerligt om Ibn Battutas resor och liv. Han florerar även på sociala medier, och det finns t.ex. massvis att se och höra om Ibn Battuta på YouTube.
LÄS MER: Ibn Battuta - världens störste resenär
LÄS MER: Medeltidens muslimska värld
LÄS MER: Sufismen - islams mystik
LÄS MER: Medeltida vetenskap och teknik
LÄS MER: Arabernas och islams historia - från 600-talet till 1500-talet
LÄS MER: Islams historia
LÄS MER: Islam och den arabiska kulturen