Kalifen Uthman gynnar sin släkt
Uthman utsågs till nästa kalif. De två tidigare kaliferna hade kommit från den grupp som från början stött Muhammed. Uthman kom från den mäktiga släkten umayyaderna som redan när Muhammed dog krävt att få tillsätta posten som kalif.
Uthman styrde mellan 644-656. Han upptäckte att det fanns flera olika versioner av Koranen. Enligt islam är Koranen Guds ord som dikterades för profeten Muhammed av ärkeängeln Gabriel efter det himmelska originalet. Därför är inte bara textens mening helig, varje ord och bokstav är helig. Den version av Koranen som fanns i Medina förklarades vara den rätta och Uthman beordrade att alla andra versioner skulle förstöras.
Uthman var en from och välmenande man. Under hans tid erövrades resten av Iran, Azerbajdzjan och delar av Armenien. Men Uthman kunde inte stå emot kraven från sina släktingar. De krävde höga poster och fick dem.
Anklagelserna och missnöjet med att kalifen gynnade sin egen släkt växte. Den grupp som hela tiden krävt att profetens svärson Ali skulle bli kalif protesterade. Till slut blev det uppror både i Irak och i Egypten.
I april 656 stormade upprorsmän in i det hus där Uthman bodde. Han var nu över åttio år och satt och läste i Koranen när upprorsmännen rusade in. Uthman höggs ner och dödades.
Ali - den fjärde kalifen
Efter mordet på Uthman valdes Ali ibn Abi Talib till den fjärde kalifen i profetens moské i Medina den 24 juni 656. En stor del av den muslimska världen stödde valet. Ali var kusin till profeten Muhammed och dessutom gift med hans dotter. Han var också far till profetens enda kvarvarande manliga ättlingar, Hassan och Hussein. Enligt beskrivningarna hade Ali mörk hy, stora mörka ögon, skalligt huvud och ett tjockt, långt, vitt skägg. Han var lite fyllig och av medellängd.
Ali hade varit en av de allra första som anslutit sig till Muhammeds lära. Till slut hade den grupp som stödde Ali fått sin vilja igenom. Gruppen ansåg att Ali var utvald av Gud och att de tre första kaliferna fuskat sig till den post som Ali skulle haft.
Men alla stödde inte Ali. Två rivaler hade stöd av Aishah som varit profeten Muhammeds favorithustru och som var dotter till den förste kalifen Abu Bakr. Aishah avskydde Ali eftersom han en gång anklagat henne för otrohet.
Utanför Basra i Irak mötte och besegrade Ali sina rivaler i det så kallade Kamelslaget.
Ali utmanas om kalifatet
Ali tyckte sig nu sitta säker. Han flyttade kalifatets huvudstad från Medina till Kufah i Irak. Han lät också avskeda de flesta av de guvernörer som kalifen Uthman tillsatt. Men Muawiya som var guvernör i Syrien visade sig vara en värdig motståndare. Muawiya var släkt med den mördade kalifen Uthman och kom liksom han från umayyaderna.
Muawiya förklarade att han skulle hämnas mordet på Uthman. I moskén i Syriens huvudstad Damaskus visade han upp den mördade kalifens blodiga skjorta. Han visade också upp något ännu kusligare: de fingrar som Uthmans hustru fått avhuggna när hon försökte skydda sin man från mördarnas svärd.
Muawiya piskade upp muslimernas känslor och ställde Ali inför ett svårt problem. Muawiya krävde att Ali skulle utlämna de män som mördat Uthman. Om Ali vägrade utlämna mördarna, var han medskyldig till mordet och hade förverkat rätten att vara kalif. Men om Ali utlämnade mördarna skulle han reta upp dem som stödde honom.
Konflikt blir krig
Konflikten handlade om mer än mordet på Uthman. Den verkliga frågan var om kalifatet hädanefter skulle styras från Damaskus i Syrien eller från Irak. Staden Medina på Arabiska halvön, från vilken de tre första kaliferna styrt, var inte längre intressant. De stora erövringarna hade flyttat tyngdpunkten i det arabiska väldet åt norr.
Ali vägrade att lyssna till Muawiyas krav och det betydde krig. Nära floden Eufrats västra strand möttes de båda arméerna. I flera dagar pågick mindre strider. Den 28 juli 657 brakade så arméerna samman med full kraft. Alis styrkor var på väg att segra. Då tog den sluge Muawiya till en krigslist. Soldaterna höll upp sina lansar mot skyn och på dem hade de fäst kopior av Koranen. Det betydde att man istället ville att tvisten skulle avgöras genom att tolka Koranen. Fientligheterna avbröts.
Ali gick med på att låta Koranen avgöra frågan. Sex månader senare möttes de båda sidornas advokater. Domslutet blev oavgjort. Ali och Muawiya satt kvar på sina poster. Men Ali hade förlorat mest. Han var kalif, vald i laga ordning. Muawiya hade inget kalifat att förlora, han var bara guvernör. Att gå med på ett domslut innebar att Muawiya upphöjdes till samma nivå som Ali.
Mordet på Ali
Många tyckte att Ali hade gjort ett misstag och vände sig mot honom. En grupp som tidigare hade stött Ali, kharijitema, startade ett uppror. Men Ali slog tillbaka och nästan alla kharijiter dödades.
I januari 661 var Ali på väg till moskén när en man störtade fram och högg honom i pannan med en förgiftad sabel. Hugget var så kraftigt att klingan trängde in till hjärnan. Mördaren var en kharijit som ville hämnas sina stupade kamrater.
Platsen där Ali mördades ligger i Najaf i Irak. Den är ett av de stora pilgrimsmålen för shiamuslimer.
När Ali var död lyftes hans goda sidor fram. I arabiska berättelser blev han lika vis som kung Salomo framställs i den judisk-kristna traditionen. Ali blev förebilden för hur unga ädlingar skulle bete sig. Med Alis död avslutades den tid som kallas "de fyra ortodoxa kalifernas tid".
Splittring inom islam
När Abu Bakr tillträdde 632 hade kalifen inte ens kontroll över Arabiska halvön. När Ali mördades 661 var det arabiska imperiet störst i världen. Det behövde en skicklig ledare och Muawiya ansåg att ingen var bättre lämpad att ta över än han själv.
Muawiya utsåg sin son Yazid till efterföljare. Därmed grundade han en dynasti och gick ifrån den gamla tanken att kalifatet inte skulle gå i arv.
Muawiyas ställning var ändå inte säkrad. I Irak utropade man Hassan, äldste son till Ali, till den rätte kalifen. Men Hassan var mer intresserad av kvinnor än av att bli kalif och drog sig tillbaka till ett harem i Medina. Muawiya gav Hassan en väldig pension och hjälpte honom därmed att besluta sig för att avstå från kalifatet.
När den kraftfulle Muawiya dog vägrade många i Irak att erkänna hans son Yazid som kalif. Hassans yngre bror Hussein hade också bott i Medina och många ville ha honom som kalif istället.
Hussein begav sig av mot Irak för att förena sig med sina anhängare. Men umayyaderna hade satt ut vakter på alla vägar mellan Arabiska halvön och Irak. Den 10 oktober 680 omringades Hussein och hans lilla följe på ungefär 200 män vid Kerbala. Motståndarna var långt överlägsna. När Hussein vägrade att ge sig, höggs han ner tillsammans med sina anhängare. Blödande från en mängd sår sjönk profeten Muhammeds dotterson till marken. Hans huvud sändes till Yazid i Damaskus. Huvudet lämnades senare tillbaka till hans syster och begravdes tillsammans med kroppen i Kerbala.
Shia och sunni
Husseins död fick en enorm betydelse och blev symbolen för hjältemodigt motstånd. En politisk rörelse som kallade sig "shiat Ali", Alis parti, uppstod. Målet var att återinsätta Alis anhängare som kalifer. Shiiterna, som de kallades, tog orden "hämnd för Hussein" som sitt stridsrop. Shiat Ali blev grunden till shiariktningen inom islam.
Shiiterna är den näst största islamiska gruppen efter sunnimuslimerna. Shiiterna blev speciellt starka i Persien och Irak.
Platsen för Husseins död blev ett pilgrimsmål. För att minnas Husseins död ägnar shiiterna varje år de tio första dagarna av den muslimska månaden Muharram till att sörja Husseins död.
Sunniterna hävdade istället att Muawiyas son Yazid i praktiken var ledare och kalif. Att ifrågasätta det straffades med döden. Sunniterna krävde att shiiterna skulle se saken på samma sätt.
Shiiternas kamp blev till sist en orsak till att umayyadernas dynasti fälldes i Damaskus. Islam splittrades och har aldrig enats riktigt igen.
LÄS MER: Profeten och hans ställföreträdare
LÄS MER: Islams historia
LÄS MER: Araberna, del 2: De första kaliferna
LÄS MER: Muhammed - den siste profeten
LÄS MER: Islam och den arabiska kulturen
LÄS MER: Arabernas och islams historia - från 600-talet till 1500-talet
LÄS MER: Medeltidens muslimska värld
PODCAST: Skillnaden mellan sunniislam och shiaislam