Splittringsperioden (220-589) och Suidynastin (589-618)

Efter Handynastins fall följde en period av politisk splittring då Kina var uppdelat i flera mindre kungariken. Epoken kallas ibland för Kinas medeltid och varade i nästan fyrahundra år. Det var under den här tiden som buddhismen växte sig stark i landet. I slutet av 500-talet blev Kina återigen enat under en kejsare och ett starkt centralstyre - Suidynastin.
S
Longmengrottorna - buddhastaty

Under splittringsperioden blev stora delar av Kina buddhistiskt. Bilden visar några buddhistiska statyer i de s.k. Longmengrottorna i norra Kina.

Kinas medeltid

Under nästan fyrahundra år efter Handynastins kollaps var Kina splittrat i ett antal mindre kungadömen. Den perioden kallas ofta Kinas medeltid eftersom den uppvisar några likheter med Europas medeltid efter romarrikets fall: politisk splittring, städernas minskande betydelse, förfall av gamla institutioner, klassiska texter som glöms bort, en religiös hängivenhet (buddhism i Kina, kristendom i Europa).

Den första delen av denna period kallas de tre kungadömenas period (Wei, Shu och Wu), 220-280 (se karta). De tre kungadömena är bl.a. kända genom ett av Kinas klassiska litterära verk, Sagan om de tre kungadömena, som så gott som alla kineser har läst eller hört/sett i radio och tv.

ANNONS

Därefter följde en kortare period då Kina tillfälligt var enat under Jindynastin (Västra Jin 280-316), innan norra riket invaderades av nomadstammar från norr.

Jindynastin överlevde ett tag i södra Kina med Nanjing som huvudstad, följd av ett antal andra kortvariga dynastier. Till slut etablerades en ny dynasti i norr, Sui, som åter kom att ena landet (se längre ner). 

Legalism i norr

På grund av skillnaderna mellan norra och södra Kina kom utvecklingen att gå i delvis skilda riktningar under splittringsperioden. De av yttre och inre hot mer utsatta norra delarna kom att få centraliserade stater med ”legalistisk” karaktär (läs mer om legalismen).

I norr rådde stor oreda mellan konkurrerande mindre stater innan riket Norra Wei (426-535) för en tid enade den delen av Kina. Norra Wei skapades av ett turkiskt folk, Tabgach, som bl.a. drev igenom en radikal jordreform, det s.k. likafältssystemet. Jorden - som ansågs tillhöra kejsaren - delades ut så att varje man över femton år skulle få 40 mou, medan varje kvinna skulle få hälften (mou var ett ytmått som kunde variera mellan 0,035 och 0,092 hektar beroende på plats). 
Systemet varade inte så länge. Att dela upp jorden rättvist är ingen enkel uppgift, och att behålla den rättvist fördelad trots befolkningsförändringar får nog anses vara en närmast övermäktig uppgift. Men idén om att kejsaren ägde jorden och att den borde fördelas rättvist levde kvar. 

Feodalism i söder

I södra Kina ledde splittringen och svaga dynastier till ett uppsving för aristokratin, och man fick riken med ”feodal” karaktär (läs mer om feodalism). Ett antal rika familjer kom i praktiken att styra sina egna domäner utan inblandning av kungar eller kejsare. Men familjerna blev alltför självständiga - även militärt - för deras eget bästa och det hela slutade i inbördeskrig.

På grund av oredan i norr och hoten från folken på stäpperna norr om Långa muren flydde många familjer söderut till de glest befolkade områdena söder om Långa floden.

Intellektuellt dynamiskt

Trots den politiska splittringen - eller kanske tack vara den - kom Kinas medeltid att bli innovativ och litterärt och konstnärligt rik. Under denna tid levde exempelvis Kinas förmodligen främste kalligraf, Wang Xizhi (303-361). Han tjänade som general och som kejserlig ämbetsman och hans främsta verk blev förordet till en poesisamling, författad under ett möte med fyrtio vänner vid ett litet vattendrag utanför staden Shaoxing år 353.

ANNONS

Framför allt präglades Kinas medeltid av en religiös glöd då en stor del av Kina blev buddhistiskt. Buddhistiska idéer kom till Kina under senare delen av Handynastin med köpmän och munkar som vandrande längs Sidenvägen i norr och med handelsfartyg från Indiska oceanen i söder. På grund av den politiska splittringen och den osäkerhet som följde i dess spår kunde denna nya religion etablera sig och växa sig stark under Kinas medeltid. 

Suidynastin (589-618)

Sui blev en av de kortaste dynastierna, men dess stora insats var att ena riket igen efter den föregående splittringen under Kinas medeltid.

Landet enades under Suidynastin med Luoyang som ny huvudstad. Under denna period utvidgades bland annat Stora kanalen (Kejsarkanalen) från Hangzhou i söder till Luoyang i norr, bl.a. för att säkra risleveranserna norrut. Det var en säkrare väg än den via havet där pirater ofta härjade.

Under kejsare Sui Wen och den efterföljande dynastin återinrättades det examinationssystem som Handynastin lagt grunden till men som sedan förfallit under den långa splittringsperioden.

En gåta är förstås varför landet återigen kunde enas efter så lång politisk splittring? Europa splittrades ungefär samtidigt efter romarrikets sammanbrott. Under lång tid levde drömmen om ett nytt enat Europa - men den drömmen har hittills inte förverkligats förutom genom Europeiska unionen. Men i Kina kunde det ske efter mindre än fyra århundraden.

Svaret på gåtan får sökas i den gemensamma uppfattningen, åtminstone inom eliten, att det himmelska mandatet handlade om att styra över ”allt under Himlen”, dvs minst över hela det område som betraktades som kinesiskt. Ett enat rike sågs som det enda moraliskt riktiga och splittringar betraktades närmast som onaturliga, mot naturens ordning.

ANNONS


LÄS MER: Kinas historia

LÄS MER: Tangdynastin (618-907) 

LÄS MER: Handynastin (206 f.Kr - 220 e.Kr)

LÄS MER: Handynastin - Kinas guldålder

LÄS MER: Buddhismen

LÄS MER: Kinas fornhistoria

Uppgifter och frågor

Frågor till texten:

  1. Nämn några viktiga händelser som skedde under Kinas medeltid efter Handynastins fall.
     
  2. Vilka likheter fanns det mellan Kinas medeltid och Europas medeltid efter romarrikets fall?
     
  3. Vad var ”Sagan om de tre kungadömena”?
     
  4. Hur påverkade buddhismen Kina under splittringsperioden?
     
  5. Skriv en kort sammanfattning över vad Suidynastin är mest känd för.
     

 

Litteratur:
Johan Björkstén, I mittens rike – det historiska och moderna Kina, Bilda Förlag, 2006
Björn Kjellgren, Kinakunskap, Studentlitteratur AB, 2000
Kaj och Claude Björk, Kinas väg – från stenåldern till dataåldern, Prisma, 1997
Stephen G Haw, Historisk guide till Kina, Historiska Media, 1999
Alf Henriksson och Hwang Tsu-Yü, Kinesisk historia, Bonniers, 1967
Hans Hägerdal, Kinas historia, Historiska Media, 2008
Julia Lovell, Den stora muren – Kinas historia under 3000 år, Norstedts, 2006
Cecilia Lindqvist, Tecknens rike, Bonniers, 1989
Thirup Beck, Christensen och Ussing, Mittens rike, Bonniers, 2013



FÖRFATTARE

Text: Tore Persson, författare, skribent och Kinaexpert 
Tore Persson har tidigare varit verksam inom Studiefrämjandet och har bl.a. skrivit många artiklar för kinesiska tidskrifter. Han har också skrivit två böcker om Kina: 
- Taiping - När Jesu yngre bror skulle frälsa Kina (2015)
- Kina - den meritokratiska civilisationen (2021).
 

Artikelserie om Kejsarnas Kina, del 1 : Från förste kejsaren till splittring (221 f.Kr - 960 e.Kr)

En av Kinas kejsare
+ Visa hela artikelserien
Senast uppdaterad: 1 september 2024
Publicerad: 1 september 2024

ANNONS

ANNONS

Liknande filmer och poddradio

Liknande artiklar

SO-rummet bok
S
Qingdynastin

Qingdynastin (1644-1912)

Qing blev Kinas sista kejsardynasti och upprättades av ett invaderande folk som dock ansträngde sig...

SO-rummet bok
S
Förbjudna staden

Mingdynastin (1368-1644)

Under Mingdynastin genomgick Kina både framsteg och tillbakagång. Huvudstaden flyttades till...

SO-rummet bok
S
Mongolkrigare

Yuandynastin (1271-1368)

Mongolerna, under ledning av Djingis khan, enade sina stammar 1206 och inledde en rad erövringar...

SO-rummet bok
S
Examination i skrivsal

Songdynastin (960-1279)

Song blev en dynamisk period: filosofiskt, kulturellt, ekonomiskt och tekniskt. Kina blev nästan...

SO-rummet bok
S
Sändebud från Tangdynastin

Tangdynastin (618-907)

Tangdynastins tid vid makten (618-907) var en av Kinas mest händelserika perioder med kulturell...

SO-rummet bok
S
Kejsare Wu Han

Handynastin (206 f.Kr - 220 e.Kr)

Under Handynastin, som varade i över 400 år, konsoliderades det Kina som den tidigare Qindynastin...

ANNONS

Ämneskategorier

Hi

Kinas fornhistoria

Kinas turbulenta äldsta historia och vägen fram till Kinas enande.

Hi
Karta

Kinas historia

Fördjupa dig i Kinas historia. Här finns material som behandlar landets historia i små och stora drag.

Re

Buddhismens historia

Buddhismen har sina rötter i hinduismen och är uppkallad efter sin grundare Siddharta Gautama som föddes under 400-...

Relaterade taggar

Hi
Kung

Kungar och kejsare

De sammansvurna som mördade Julius Caesar hade hävdat att de dödat honom för att rädda den romerska...

Hi
Karta

Imperier

Med ett imperium menas ofta en större stat som omfattar flera nationer eller folkslag....

Liknande Podcasts

SO-rummet podcast icon
M

Buddha och buddhismens lära

av: Mattias, Julia och Kristoffer
2017-05-31

Julia, Mattias och Kristoffer ger en kortfattad presentation av Siddharta Gautama (Buddha) och vad han lärde ut, det som blev buddhism.

+ Lyssna