Egypten kände av den allmänna oron i området och tvingades dra sig tillbaka från Syrien och Palestina.
Till sist, kort efter år 1200 f.Kr förlorade den mykenska civilisationen sitt grepp över handeln. Varför vet man inte. En del forskare tror att ett annat folk, dorerna, invaderade från norr, men alla teorier om varför den mykenska civilisationen gick under är mycket omstridda. Det kan i alla fall inte röra sig om en enda katastrof, eftersom krisen varade i mer än hundra år.
I öster väntade ett nytt folk på sitt tillfälle - fenicierna.
Fenicierna tar över handeln
Forskare tror att fenicierna från början levde i Palestina och är samma folk som de kaanaiter som nämns i Gamla testamentet. Men omkring år 1200 f.Kr erövrades deras land av israeliterna, och kaanaitema drog sig längre norr ut.
Inlandet behärskades av andra folk, först hettiter och sedan assyrier. Fenicierna hade egentligen bara ett håll att bege sig - utåt havet. Allt eftersom mykenernas makt minskade kunde fenicierna öka sin.
Feniciernas första handelskolonier växte fram i städerna Byblos, Berytus, Sidon och framför allt Tyr på Libanons kust. Fenicierna började i liten skala.
På Cypern bytte de till sig koppar och på Rhodos ull. I den egyptiska staden Memfis hämtade de papyrus, linne och elfenben. Själva sålde de cederträ, vin, oliver och dadlar. Från år 1200 f.Kr började även järnet bli en allt viktigare handelsvara.
Gradvis blev de feniciska handelsmännen modigare och fortsatte västerut längs Egyptens kust. De följde och undersökte kusterna av vad som idag är Libyen och Tunisien. De kom till Malta, Sicilien och Sardinien.
Fenicierna byggde upp en rad handelsstationer, och en del av dessa utvecklades till riktiga städer. En sådan var kolonin Gades, dagens spanska Cadiz, nära silvergruvorna där.
Fenicierna var ytterst hemlighetsfulla om de handelsvägar de upptäckt. Dessutom förfalskade de historierna om vad de funnit för att försvåra för medtävlare. Fenicierna seglade till och med genom Gibraltar sund ut på Atlanten. För att avskräcka andra talade de om att "mörkrets hav" väntade bortom sundet.
Feniciska skepp seglade också i Röda havet och Aqabaviken för att handla med guldlandet Ofir. Dit reste fenicierna för att hämta guld, silver, påfåglar, apor och elfenben.
Man vet inte säkert var Ofir låg. Det måste ha legat långt från Röda havet, eftersom en resa tog tre år. Apor och elfenben kunde hämtas i Afrika men påfåglar fanns bara i Indien eller på Sri Lanka.
Den berömda purpurfärgenFenicierna var kända för sina skålar och flaskor av glas. Men mest berömda var de för sina purpurfärgade tyger - i nyanser från ljust rosa till djupt violett. Själva ordet fenicier kommer antagligen från ett grekiskt ord som betyder purpurfärg. Källan till färgen var purpursnäckan, som plockades utanför den libanesiska kusten. Arbetare krossade skalen och lade sedan blötdjuren i stora kar. När djuren ruttnade gav de ifrån sig en gulaktig vätska. Beroende på hur länge vätskan kokades gav den ifrån sig färgämne av olika styrka. Varje mussla gav bara ett hundradels gram färgämne. Färgämnet var följaktligen värt tio gånger mer än guld. Den djupaste violetta tonen kallades kungapurpur. I många länder hade bara kungar och de högsta ämbetsmännen rätt att bära kläder i denna färg. Färgerierna låg i lä om städer som Tyr och Sidon för att invånarna skulle slippa den fruktansvärda stanken av de ruttnande musslorna. Miljoner och åter miljoner musslor användes. Väldiga berg av krossade skal reste sig runt färgerierna, och till sist utrotades purpursnäckan i praktiken runt Medelhavets kuster. |
Feniciernas fartyg
Fenicierna kopierade troligen minoernas fartyg. Det finns inte många avbildningar av feniciska skepp. En av de bästa bilderna är från Assyrien och visar ett feniciskt skepp som bär stora likheter med de fartyg minoerna byggde tusen år tidigare. Den assyriska bilden kom till omkring 700 f.Kr.
Feniciernas handelsfartyg var byggda av plankor och hade hög för och hög akter. För att göra dem vattentäta var alla plankor täckta med beck, en svart seg massa som är besläktad med tjära. Iliadens författare, Homeros, talar om "svarta skepp".
På Nilen och längs kusterna kunde man förutse ur vindarna blåste. Det var svårare ute på öppna navet. Fenicierna kom på att seglet, med hjälp av rep, kunde svängas så att det inte alltid stod i rät vinkel mot aktern. Därmed kunde fartygen få vind i seglet även om vinden kom från sidan. Fartygen styrdes med två stora styråror, en på varje sida i aktern.
Kartago grundas
Med sina goda fartyg kunde fenicierna behärska stora delar av Medelhavet i växande konkurrens med grekerna., Men på land tvingades de efter hand tillbaka av assyrierna, som under 800-talet f.Kr ryckte fram mot Libanons kust. Det blev nödvändigt att grunda nya kolonier. År 814 f.Kr sägs Kartago, nära dagens Tunis i Tunisien, ha grundats.
Sedan Assyrien besegrats år 612 f.Kr kom andra härskare istället. Babylonien och perserriket tog i tur och ordning kontrollen över området.
En ström av flyktingar från öster vällde under årens lopp in i Kartago, som blev allt starkare. Ungefär 700 f.Kr bröt Kartago förbindelserna med Tyr. Kartago tog över handelsstationer och feniciska kolonier i västra Medelhavsområdet. Kartago skulle växa sig allt mäktigare och till slut krocka med en ny stormakt i Medelhavsområdet - romarriket.
KrigsfartygenNär handeln över Medelhavet började skjuta fart behövdes efter hand både handelsfartyg och krigsfartyg. Krigsfartygen måste vara snabba och lätta att manövrera och ha plats för många soldater. Så uppkom det klassiska krigsfartyget galären. Den är i grunden en lång smal roddbåt som med tiden fick allt fler roddare och alltmer utrustning. Handelsfartygens viktigaste drivkraft var segel, och årorna togs till när det var vindstilla. Krigsfartygen använde bara seglen för att ta sig från plats till plats. I strid drevs fartygen med åror. Vindarna var alltför opålitliga och dog ibland ut helt och hållet. Skickliga kaptener lämnade därför segel och mast i land före en strid för att däcket skulle bli friare. Som en följd därav utkämpades de flesta berömda sjöslag under klassisk tid i smala vikar eller inne i hamnar, kanske bara några kilometer från kusten. Ibland var stranden full med åskådare vars öde kunde avgöras av vem som vann slaget. Eftersom galären drevs fram av åror var det naturligt att försöka få plats med så många roddare som möjligt. Men det gick inte att sätta alltför många i en rad, då skulle fartyget bli så långt att det skulle bli omöjligt att svänga. Lösningen blev att placera roddarna i våningar ovanför varandra. Den s.k. biremen har alltså två rader roddare. Triremen har tre rader, vilket visas av att tri ingår i namnet. |
LÄS MER: Forntidens och antikens huvudlinjer
LÄS MER: Forntidens handel på Medelhavet
LÄS MER: Från minoisk kultur till grekisk
LÄS MER: Den minoiska kulturen på Kreta
LÄS MER: Palatset i Knossos
LÄS MER: Mykene
LÄS MER: Forntidens Egypten
LÄS MER: De tidiga upptäckarna 2: Fenicierna - de hemlighetsfulla handelsmännen
LÄS MER: Myrra och rökelse var värdefulla varor under antiken
LÄS MER: Fenicier
LÄS MER: Kartago
LÄS MER: Handeln under antiken: grekerna och romarna