Arabien under Muhammeds tid
Muhammed var från början en enkel affärsman från den viktiga handelsstaden Mekka. Han tillhörde Quraish som var den mest inflytelserika stammen där. Invånarna i Mekka hade sedan länge övergivit nomadlivet och blivit bofasta stadsbor. De hade dock kvar sin primitiva polyteistiska (polyteism = tron på flera gudar) religion som bland annat innehöll dyrkan av märkliga stenar som ansågs ha gudomlig anknytning. Just i Mekka fanns den mest kända av dessa stenar, inmurad i helgedomen Kaba.
Mekka hade vid den här tiden (vid slutet av 500-talet) utvecklats ekonomiskt. Penningekonomin med dess konkurrens och rivalitet kan ha lett till ett ifrågasättande av gamla stamlojaliteter och värderingar. Den gamla moralen och klansolidariteten höll kanske på att uppluckras. Det behövdes kanske en ny ideologi för en ny tid? Till saken hörde också att araberna sedan gammalt varit mer eller mindre bekanta med både judendom och kristendom, två monoteistiska religioner. I Arabien hade stora grupper gått över till judendomen och i norra delen fanns också många kristna. Etiopien var kristet och i Jemen hade både kristendom och judendom vunnit inflytande vid denna tid. Det tycks som om en del araber letade efter nya religionsformer av monoteistiskt slag.
Islams framväxt
Muhammed grubblade mycket på religiösa frågor. Enligt islamisk tradition fick han uppenbarelser från Gud genom en ängel. Som Guds profet blev han grundare av en ny religion, islam.
"Det finns bara en Gud och Muhammed är hans profet", så lyder islams trosbekännelse. Det var en monoteistisk lära (monoteism = tron på en Gud) som självklart kom i konflikt med den polyteistiska trosuppfattningen som köpmännen i Mekka bekände sig till. Den nya läran orsakade därför en konflikt med köpmännen i Mekka som höll på de gamla gudarna. Konflikten var inte bara var av religiös karaktär. Den heliga stenen i Kaba var ett viktigt vallfärdsmål, som staden och dess köpmän kunde dra nytta av. När nu den gamla polyteistiska religionen ifrågasattes fanns det en risk att stadens betydelse skulle minska. Muhammed tvingades tillsammans med endast ett fåtal anhängare bort från Mekka till den lilla staden Medina en bit längre norrut. Detta kallas "flykten till Medina". Det inträffade år 622 och räknas som år 1 i den islamiska tideräkningen.
I Medina fick Muhammed alltfler anhängare samtidigt som han slöt förbund med flera beduinstammar. Han fick en uppenbarelse som tillät honom att gå ut i krig för att sprida sin lära. Guds fiender var också hans fiender. Han förklarade ett heligt krig (Djihad) mot Mekka för att befria sin hemstad och sitt land från avgudadyrkan.
Muhammed och hans anhängare började plundra karavaner vilket stärkte deras ställning. Den väpnade konflikten slutade med att köpmännen i Mekka gav upp kampen. När Muhammed sedan förklarade att den heliga stenen i Kaba kunde dyrkas, fick han anhängare också bland quraishiterna. De skulle dessutom få en ledande ställning vid hans hov. Övriga stammar som ännu inte antagit hans lära fick fyra månader på sig att göra detta, annars väntade bestraffningar. Alltfler stammar, även långt ifrån Mekka anslöt sig. Vid sin död 632 erkändes Muhammed som profet i praktiskt taget hela Arabien.
Djihad - heligt krigDetta begrepp kan ha olika innebörd. Vid denna tid och senare under de första kaliferna var det dock ingen tvekan om att det innebar en plikt att föra ett heligt krig mot de otrogna tills i princip hela världen anslutit sig till islam. De som gjorde motstånd och besegrades blev slavar medan de som gav sig utan strid kunde få ställning som "värnade" (beskyddade). Muslimer som dog i striden blev martyrer. Numera tolkas uttrycket ofta som att heligt krig endast kan ske i försvarssyfte. Utbredningen av islam ska enligt denna tolkning ske med fredliga medel. Själva ordet djihad betyder "ansträngning". |
LÄS MER: Araberna, del 2: De första kaliferna
LÄS MER: Araberna, del 3: Ett världsvälde skapas
LÄS MER: Araberna, del 4: Religiös splittring och maktskifte
LÄS MER: Araberna, del 5: Abbasidiska kalifatets storhetstid
LÄS MER: Araberna, del 6: Det muslimska slaveriet
LÄS MER: Araberna, del 7: Kvinnans roll
LÄS MER: Araberna, del 8: Abbasidiska kalifatets upplösning
LÄS MER: Araberna, del 9: Varför föll arabernas imperium samman?
LÄS MER: Muhammed
LÄS MER: Muhammed - islams profet
LÄS MER: Muhammed - den siste profeten
LÄS MER: Islams historia
LÄS MER: Medeltidens muslimska värld
LÄS MER: Islam
LÄS MER: Islam och den arabiska kulturen
LÄS MER: Arabernas och islams historia - från 600-talet till 1500-talet
PODCAST: Muhammed och Jesus - likheter och skillnader