Under 900-talet och 1000-talet fortsatte de talrika bonde- och beduinupproren. De upproriska kallade sig nu qarmater. Gemensamt för dem var att de hade en shiitisk-ismailitisk (sjusekten) religiös tro. Det är också det enda gemensamma. De bofasta bönderna och de nomadiserande beduinerna var i övrigt fientligt inställda till varandra. Mest känt av de qarmatiska upproren är det som inleddes på 890-talet i Bahrain. Det hade stor framgång och en qarmatisk stat bildades där som bestod som viktig maktfaktor i omkring hundra år. Den sägs ha fungerat som en kommunistisk välfärdsstat med demokrati och egendomsgemenskap vilket dock inte hindrade att den också byggde på slavarbetskraft. Staten ägde 30 000 svarta slavar som stod för jordbruksarbetet m.m.
Apropå slavar så gjordes enligt vad man vet inte så många slavuppror. Ett stort sådant - Zinjupproret - inträffade dock på 800-talet i södra Irak där slavar användes i gruv- och jordbruksarbetet. Annars användes ju inte slavarna så mycket till kroppsarbete.
Det fatimidiska kalifatetI Nordafrika bröt sig arabiska shiiter ut ur Bagdadkalifatet (det abbasidiska kalifatet) och grundade ett eget kalifat. De tillhörde shia men en särskild sekt därav som kallades ismailiter eller sjusekten. Anhängarna till denna sekt räknar bara med sju"sanna imamer" till skillnad från den större shiagrenen som räknar med tolv ("tolvsekten"). Den sjunde imamen, Muhamed Ibn Ismail, var den som skulle framträda som mahdi vid tidernas ände. En viss Ubaid-Allah hävdade att han var en ättling till denne sjunde imam och lyckades tillsammans med sina anhängare göra revolution och gripa makten i Kairouan, en stad i dagens Tunisien. Därifrån kunde de utsträcka sitt välde till Egypten och större delen av Nordafrika. Sitt namn, fatimiderna, fick de genom sitt betonande av att de härstammade från Ali och Fatima. Fatimiderna blev oerhört rika genom sina stora guldtillgångar i Sudan. Med dessa kunde de bygga upp en stark militärmakt och göra ytterligare erövringar. När fatimidriket var som störst sträckte det sig från Atlanten till Indiska Oceanen. Då hade även de arabiska metropolerna Mekka och Medina kommit att ingå i väldet. Huvudstad var den nyuppförda staden Kairo i Egypten. Bagdadkalifatet erkändes inte ens på pappret av fatimiderna. Ubaid-Allah antog istället själv titeln kalif och splittringen inom islam kunde inte visas tydligare. Ändå kunde man fortfarande tala om en stor och gemensam islamsk kulturkrets, en muslimsk värld. Riken kom och gick men islam bestod i en eller annan form. Fatimidernas rike upphörde 1171 då en turkisk militär med kurdiskt ursprung, Salah ad-Din al-Ayyubi (Saladin), grep makten och grundade en ny dynasti under namnet ayyubiderna. I historien har han mest blivit känd som den man som återerövrade Jerusalem från de kristna korsfararna. Genom Saladin återvann sunniterna kontrollen över Egypten och Syrien. |
Det arabiska kalifatets definitiva slut
Kalifatet sönderföll alltså i en mängd olika emirat, sultanat och till slut även kalifat. Efter det fatimidiska väldets undergång (se ovan) fanns visserligen återigen endast ett kalifat i Bagdad. Men i politiskt avseende blev detta kalifat alltmera uppsplittrat. Kalifen själv hade redan från slutet av 800-talet förlorat all världslig makt, men fortfarande var han en så betydelsefull symbol för den islamska världen att alla emirer och sultaner sökte och fick sin investitur (legitimitet) från honom genom olika gamla ceremonier. Kalifen undvek dock politiken så mycket som möjligt för att inte råka illa ut och bli avsatt eller mördad.
Kaliferna levde därför sina liv helt inom palatsets murar där de ägnade sig åt köttsliga njutningar i haremet, ständigt med risk att utsättas för konspirationer och intriger. De levde ett liv i sus och dus och inte sällan i rus. Det paradoxala hade inträffat att abbasiderna som inledde sin karriär med att vara både världsliga och andliga överhuvuden över den islamska världen - och i den egenskapen kritiserat sina föregångare, umayyaderna, för att ha varit "gudlösa" - nu visserligen behöll sin roll som andligt överhuvud för alla rättrogna muslimer men i den rollen levde ett mer gudlöst liv än vad umayyaderna någonsin gjort.
Formellt bestod det abbasidiska kalifatet ända tills de framryckande mongolerna gjorde slut på det vid mitten av 1200-talet. När mongolerna intog och förstörde miljonstaden Bagdad 1258 avrättades den siste kalifen där. Visserligen flyttade då en medlem av abbasidernas ätt över kalifvärdigheten till mamlukernas Egypten men där skulle kaliferna föra en ren skuggtillvaro. I början av 1500-talet kom kaliftiteln att hamna i de osmanska (turkiska) sultanernas händer. Därmed inleds en ny period i islams historia.
Muslimsk splittring under korstågens tidevarvNär mongolerna 1258, under Hulagu, intog Bagdad och därmed gjorde slut på kalifatet hade detta redan i mer än trehundra år varit i upplösningstillstånd. Det är under denna tid som korstågen äger rum. Att de kristna inledningsvis hade stora framgångar berodde till stor del just på muslimernas inre splittring och svaghetstillstånd. I religiöst hänseende stod vid den tiden det sunnitiska kalifatet i Bagdad mot det shiitiska fatimidiska kalifatet i Kairo (se faktarutan ovan). Bagdadkalifatet var också politiskt uppsplittrat. Seldjukriket som ett tag under 1000-talet hade bildat en stark stat hade delats upp i en mängd, i praktiken, självständiga furstendömen. Medan emirer och sultaner bekämpade varandra passade korstågsriddarna från Europa på att ta stad efter stad vid Medelhavskusten. Jerusalem erövrades av de kristna 1099 och flera kristna korsfararriken bildades i det Heliga landet. Muslimerna lyckades under 1100-talet vända krigslyckan. Detta skedde dock varken under Bagdadkalifatets eller det fatimidiska kalifatets ledning utan kom som ett resultat av Saladins ingripande. Fatimiderna störtades av Saladin som grundade det ayyubidiska riket med huvudstad i Kairo. Hans trupper tillfogade de kristna ett katastrofalt nederlag vid Hattin 1187. Jerusalem kom därigenom åter under muslimsk kontroll (ayyubidernas ätt). Kampen fortsatte med växlande framgång. Det slutade med att de kristna i slutet av 1200-talet (efter tvåhundra års strider) jagades bort från det Heliga landet. I väster hade de kristna dock återerövrat en stor del av den Iberiska halvön. |
Vid det laget hade araberna sedan länge helt förlorat sin betydelse i världshistorien. De som förde muslimernas kamp i striderna om det heliga landet var nu mamlukerna, den härskarätt som tagit makten i Egypten efter ayyubidernas fall i mitten av 1200-talet. [Mamluker var turkiska eller kaukasiska slavsoldater som tjänstgjorde som livvakter åt persiska eller egyptiska härskare. I Egypten störtade de den ayyubidiska sultanen 1250 och styrde landet tills det erövrades av turkarna (osmanerna) 1517.] Red. anm.
Eftersom denna artikelserie handlar om arabernas välde ligger dessa händelser redan sedan länge egentligen utanför ramen för berättelsen. Arabernas världsmakt upphörde egentligen redan på 800-talet. Om ämnet vore islams utveckling skulle denna berättelse fortsätta i ytterligare tusen år fram till våra dagar, men nu är det som sagt det arabiska världsväldet som står i fokus och då är det hög tid att avsluta denna historia.
Det gör vi i en sista artikel genom att återigen försöka besvara frågan varför detta välde föll samman, och då fästa uppmärksamheten på negativa drag i samhällsutvecklingen.
LÄS MER: Araberna, del 1: Islams uppkomst
LÄS MER: Araberna, del 2: De första kaliferna
LÄS MER: Araberna, del 3: Ett världsvälde skapas
LÄS MER: Araberna, del 4: Religiös splittring och maktskifte
LÄS MER: Araberna, del 5: Abbasidiska kalifatets storhetstid
LÄS MER: Araberna, del 6: Det muslimska slaveriet
LÄS MER: Araberna, del 7: Kvinnans roll
LÄS MER: Araberna, del 9: Varför föll arabernas imperium samman?
LÄS MER: Islams första kalifer
LÄS MER: Muhammed
LÄS MER: Muhammed - islams profet
LÄS MER: Islams historia
LÄS MER: Medeltidens muslimska värld
LÄS MER: Islam
LÄS MER: Islam och den arabiska kulturen
LÄS MER: Arabernas och islams historia - från 600-talet till 1500-talet
LÄS MER: Mongolernas plundring av Bagdad gjorde slut på islams guldålder
PODCAST: Muhammed och Jesus - likheter och skillnader