De folkvalda
När riksdagen samlades i januari 1922 var det första gången som riksdagen hade utsetts genom demokratiska val. Fler representanter från arbetar- och medelklassen tog plats i riksdagens båda kamrar. Dessutom hade de första kvinnorna blivit invalda, efter hundratals år med manliga riksdagsledamöter.
Kvinnorna utgjorde ungefär hälften av väljarkåren 1921. Trots det valdes endast fem kvinnor in i riksdagen. Kerstin Hesselgren tog som ensam kvinna plats i första kammaren, medan Elisabeth Tamm, Bertha Wellin, Agda Östlund och Nelly Thüring valdes in i andra kammaren.
Männen fortsatte att dominera politiken långt efter demokratins genombrott. Kvinnorna kämpade för att ta plats, men möttes ofta av motstånd: männen placerades högre än kvinnorna på partiernas nomineringslistor, de lade beslag på posterna i partiledningen, bestämde i partigrupperna och satt ordförande i utskotten. Varför? Flera forskare menar att kvinnorna främst hindrades på grund av dåtidens könsroller och osynliga maktstrukturer i den manligt präglade riksdagen. ”Man hade väntat så länge, hoppats så mycket, och nu, nu märktes vi inte”, skrev Ellen Key, en av tidens mest kända författare och samhällsdebattörer.
Många kvinnor som hade inlett sitt politiska arbete i den kvinnliga rösträttsrörelsen fortsatte därefter i partierna, men också i kvinnoorganisationer och andra föreningar utanför riksdagen. Där fortsatte kampen för kvinnors rättigheter, sociala reformer, ett stärkt civilförsvar och mycket annat.
Det dröjde dock till 1960-talet innan kvinnorna började ta mer plats i partierna och riksdagen. Då väcktes debatten om könsroller och jämställdhet, vilket bidrog till att kvinnor i högre grad nominerades och tilldelades tyngre uppdrag inom politiken.
Vardag i Riksdagshuset
Fram till 1949 sammanträdde riksdagen endast fyra månader på våren. Resten av året arbetade ledamöterna med annat. Få hade politiken som huvudsyssla, vilket inte minst berodde på att lönen och förmånerna var så begränsade. På 1920-talet fick ledamöterna ingen hjälp med bostad under sin vistelse i Stockholm. Ersättningen var endast 32 kronor om dagen (cirka 700 kronor i dagens penningvärde).
Då som nu skedde mycket av riksdagsarbetet i det tysta. Ledamöterna arbetade hårt i partigrupper och riksdagsutskott, där de läste utredningar, diskuterade och tog fram förslag till beslut.
Utskotten var gemensamma för båda kamrarna, vilket underlättade samarbetet. När ett utskott lade fram sitt lagförslag hade det redan utretts, diskuterats och förhandlats ordentligt. För att riksdagen skulle kunna fatta beslut behövde båda kamrarna enas. Ibland krävdes det flera omarbetningar, jämkningar och kompromisser innan utskottens förslag gick igenom.
På väg mot enkammarsystemet
När tvåkammarriksdagen infördes var tanken att den indirekt valda första kammaren skulle fungera som en garanti för långsiktighet, tradition och politisk stabilitet. Första kammaren bestod av äldre, erfarna och eftertänksamma politiker från samhällets övre skikt. De kunde stoppa eller bromsa förslag som den direktvalda andra kammaren lade fram.
Landstingen valde ledamöter till första kammaren vart åttonde år, på ett rullande schema. Sammansättningen i första kammaren förändrades alltså kontinuerligt och långsamt.
Från 1950-talet ökade kritiken mot tvåkammarsystemet, som ansågs föråldrat och krångligt. Efter många år av utredningar ersattes tvåkammarsystemet med den nuvarande enkammarriksdagen 1971.
PODCAST: Folkomröstningar i Sverige
PODCAST: Införandet av allmän och lika rösträtt
LÄS MER: Demokratins genombrott i Sverige
LÄS MER: Demokratins genombrott - när Sverige fick allmän och lika rösträtt
LÄS MER: Kampen om rösträtt under slutet av 1800-talet och början av 1900-talet
LÄS MER: Kvinnlig rösträtt i Sverige - hur gick det till?
LÄS MER: Revolutionen i Stockholm som inte blev av